Niks is onmogelijk! Ronnie Degen mede-eigenaar Alles Komt Goed BV. #deel 1
Onder de ‘Alles Komt Goed BV’, ook wel bekend onder de handelsnaam De Feestfabriek, hangt een waaier van activiteiten. Naast de organisatie van bekende festivals als de Zwarte Cross en Mañana Mañana, zijn er webshops voor merchandise, het drankje Nozem-Oil, het management van bands en verschillende maatschappelijk projecten. De rode draad van al die activiteiten is volgens mede-eigenaar Ronnie Degen: ‘Niks is onmogelijk! Ons bedrijf heet niet voor niets ‘Alles Komt Goed’.’
‘Alle goede ideeën zijn welkom.’
Bestaansrecht op lange termijn
Voor Degen staat niets in beton gegoten als het op de activiteiten van Alles Komt Goed BV aankomt. ‘Nergens staat dat het allemaal evenementen moeten zijn. We hebben ook een eigen drankje Nozem Oil. Dat is wel voortgekomen uit de Zwarte Cross, maar het is inmiddels een zelfstandige club van vier mensen. We doen daarnaast allerlei andere activiteiten die niet direct bedrijfsgerelateerd zijn. We willen gewoon het bestaansrecht van het bedrijf op lange termijn zeker stellen.’
Van rockband naar evenementen
‘Ons hele bedrijf is voortgekomen uit de rockband Jovink en de Voederbietels. Toen we begonnen dachten we dat de band het hele leven zou blijven toeren. Toen kwamen de evenementen erbij en ontstond het idee om meer met de evenementen dan met de band te doen. Maar wie zegt dat wij over tien jaar met de huidige regelgeving nog evenementen kunnen organiseren? We zijn met zijn allen aan het kijken waar ons bedrijf nog kan groeien. Dat kan op het gebied van merchandise zijn of het management van bands, maar dat kan ook de ontwikkeling van online platformen zijn.’
Stichting Pak An!
‘Alle goede ideeën zijn welkom. Of het nu gaat om de toekomst van Alles Komt Goed BV of om ideeën om de Achterhoek goed op de kaart te zetten en beter en gezelliger te maken. Voor dit laatste is de ‘Stichting Pak An’ door de Feestfabriek en Grolsch in het leven geroepen. ‘Voor veel mensen houdt Nederland zo’n beetje op te bestaan bij de lijn Apeldoorn/Deventer. Wij willen laten zien dat de Achterhoek te gek is. Iedereen die een goed idee heeft voor de Achterhoek, dat op de achterkant van een bierviltje past, kan dit indienen. Een club van aanbeveling kijkt dan hoe de stichting kan helpen. Het gaat vaak niet alleen om geld maar ook om begeleiding bij de uitvoering. Er zitten 50 coaches in de stichting voor hulp bij de uitvoering. ‘
Je bent de Achterhoekse incubator?
‘Ja. Voorwaarde is wel dat het gunste van de Achterhoek moet komen. Zo zijn er al over de 200 ideeën. Wij zijn wel de initiatiefnemers, maar er is een apart stichtingsbestuur om de stichting onafhankelijk te laten werken. Een van de dingen die we met de Feestfabriek hebben gedaan is het ontwikkelen van de Achterhoekse vlag. Je geeft mensen iets om trots op te zijn en de opbrengst van vlag gaat naar de ‘Stichting Pak An.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Ik vertrouw de mensen bij TweeDee. Dat is voor mij een belangrijke voorwaarde bij een samenwerking. Ze hebben veel kennis over hun vak en geven het juiste advies. Nog altijd weten ze me te triggeren om bepaalde dingen anders of beter te doen. Ik krijg goede ondersteuning en altijd een antwoord op mijn vraag.’