Een goede boekhouding starten. Zo doe je dat!
Als je een eigen bedrijf start, krijg je te maken met veel administratieve verplichtingen. Voor menig ondernemer vormt dat het grootste struikelblok. Zonde! Daarom werken wij de veelgestelde vragen van ondernemers uit. Deze week vraag 1: Hoe start je een goede boekhouding?
In dit bericht lees je wat er in de boekhouding staat, wanneer je een boekhouding start, hoe je de boekhouding opzet en waar een goede boekhouding aan voldoet.
Wat is een boekhouding?
Een boekhouding is een geordende weergave van alle inkomsten en uitgaven van een persoon of bedrijf.
Wat staat er in een boekhouding?
In de boekhouding staan een aantal basisgegevens, zoals het kas/bankboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de voorraadadministratie, de in- en verkoopadministratie en eventueel de personeelsadministratie.
Wanneer start je een boekhouding?
Als startende ondernemer kun je niet vroeg genoeg beginnen met het in kaart brengen van je financiën. Ook voordat je gestart bent, is het al zinvol om je inkomsten en uitgaven in de vorm van een begroting in kaart te brengen.
Je boekhouding opzetten. Hoe doe je dat?
Om overzicht te creëren is het verstandig om je boekhouding systematisch (digitaal) te ordenen, bijvoorbeeld zo:
- Inkomende facturen
- Uitgaande facturen
- Bonnen en bankafschriften
- Fiscale gegevens en aangiftes voor de btw en inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting
- Contracten en juridische documenten van gemaakte afspraken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers.
Bovenstaande gegevens verwerk je elke maand in een boekhoudprogramma zoals Exact Online. Je bent verplicht de administratie 7 jaar te bewaren, ook na het stoppen van je bedrijf.
TIP: Open een zakelijke bankrekening om overzicht te houden tussen privé en zakelijke inkomsten en uitgaven en betaal de rekeningen vanaf de juiste bankrekening.
De voordelen van online boekhouden
Wat zijn de voordelen van online boekhouden en hoe bespaart het je tijd?
Wanneer is je boekhouding goed?
Een boekhouding die goed geordend is, is geschikt om er de aangifte btw, de jaarrekening en de aangifte inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting op te baseren.
De Belastingdienst stelt geen specifieke eisen aan een administratie, maar vraagt ‘een deugdelijke administratie te voeren op een manier die controlerende ambtenaren snel inzicht kan geven’.
Hoe overleef je de boekhouding?!
Veel ondernemers vinden de boekhouding saai en een vervelende klus. Denk daarom goed na over de volgende vraag: Ga je de boekhouding zelf doen of uitbesteden? Klik op onderstaand bericht om te achterhalen wat in jouw situatie de beste keus is.
De boekhouding zelf doen of uitbesteden
Kun je de boekhouding beter zelf doen of uitbesteden?
Zijn al je vragen over een boekhouding starten nog niet beantwoord? Of wens je hulp bij het starten van je boekhouding? Dat kan! Neem contact met ons op via onderstaand formulier.
Volgende week vraag 2: Hoe moet ik een urenadministratie bijhouden?