Bram van Dam van Programic: niet de techniek maar de klant staat centraal.
Het in Deventer gevestigde IT-bedrijf Programic ontwikkelt slimme software-oplossingen om bedrijfsprocessen van klanten eenvoudiger en efficiënter te maken. Hierbij staat niet de techniek centraal maar de klant. ‘Uiteindelijk draait alles om het leveren van toegevoegde waarde voor de klant,’ stelt Bram van Dam die samen met Remco Wolvenne het bedrijf in 2016 oprichtte.
Combinatie van business development en softwareontwikkeling
De twee oprichters en eigenaren vullen elkaar perfect aan. Van Dam heeft de rol van business-developer, hij kijkt naar de behoeftes van de klant en bedenkt hoe het gebruik van slimme software de klant verder kan helpen. Wolvenne denkt als solution architect de benodigde complexe technische oplossingen uit. Deze combinatie van business development en softwareontwikkeling is volgens Van Dam de kracht van Programic.
Bedrijf en processen begrijpen
‘We kijken naar de uitdagingen van de klant; wat voor kansen zijn er en hoe kunnen we daar slimme software op inzetten? Door processen te automatiseren, verminderen de administratieve lasten en dienen zich vaak nieuwe kansen voor een onderneming aan. Bij ons draait alles om waarde creëren. Dat betekent dat we het bedrijf en de processen goed moeten begrijpen.’
Leergierig
‘Een voorwaarde voor succes is dat je als softwarebedrijf de nieuwste ontwikkelingen op de voet volgt. Daar maken we ons hard voor. Iedereen binnen Programic heeft een hele leergierige houding en dat moet ook. Volg je de ontwikkelingen niet dan loop je binnen 1 á 2 jaar hopeloos achter.
Voor de ontwikkeling van onze medewerkers hebben we maandelijks een learning-day. Via een online platform onderzoeken ze dan de nieuwste technieken op het gebied van softwareontwikkeling. Aan het eind van de dag geven ze hierover een presentatie en gaan we kijken hoe we die nieuwe technieken kunnen implementeren in onze projecten.’
Wat wil de klant?
‘De leergierige houding naar techniek leert ons ook om een leergierige houding te hebben naar onze klanten. Wat willen ze precies? Welke systemen en processen hebben ze en hoe kunnen we waarde toevoegen?’
Van Dam vergelijkt het met de bouw van een huis. ‘Stel je bouwt een droomhuis voor iemand. Dan moet je weten wat de woonambities van die persoon zijn. Wat voor dingen moeten er in die woning zitten en wat zien we misschien over het hoofd? En, als die woning nu ideaal is, is dat dan ook nog zo over vijf jaar?’
Professionalisering
‘Als bureau zijn we nu vier jaar bezig. In die tijd hebben we mooie klanten weten aan te trekken. Vanaf dag 1 hebben we continu gereflecteerd over hoe we de beste software kunnen ontwikkelen. Hoe kan het proces beter? Welke rollen en expertises zijn er nodig? Door dit continu te doen leren we van onze projecten, de ontwikkelingen in de markt en ons team. We hebben nu een professionele ontwikkelstraat, we testen software op een professionele wijze en hebben alle expertises in huis die nodig zijn voor het ontwikkelen van kwalitatieve software.
We werken op basis van sprints, kleine afgebakende projecten die elkaar opvolgen met directe feedback aan het eind. Als we kijken naar andere collega softwarebureaus dan hebben we in korte tijd heel veel geleerd en hebben we ons daardoor snel geprofessionaliseerd. Die leergierige houding zit gewoon in ons DNA. ‘
Toekomst
De toekomst ziet er goed uit. ‘We zijn heel snel gegroeid, ons team bestaat nu uit 12 personen. Ik verwacht dat we vrij snel richting de 15 tot 20 personen gaan. Maar, we meten het succes van het bedrijf niet in het aantal medewerkers maar in het werk dat we doen en de kwaliteit die we leveren. Het is in onze ogen veel belangrijker om met een sterk team mooie projecten te realiseren en bekend te staan om kwaliteit dan om het formaat van het bedrijf.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
We zijn heel erg tevreden met TweeDee. Zij doen de loonadministratie en de algehele administratie. Wanneer we voor een financiële, fiscale of juridische keuze staan die een bepaalde impact heeft of bezig zijn met een subsidie, kunnen we ze altijd raadplegen. Wim Derksen en Jeffrey Scheffer denken niet alleen als fiscalisten maar ook als ondernemers. Het is fijn dat we met ze kunnen sparren. Het is een soort tweede lijn die je kunt inschakelen als je met een bepaald vraagstuk zit. Verder hebben we opgemerkt dat TweeDee goed bekend staat in Deventer. Door met hen samen te werken, weten onze relaties dat onze financiën goed op orde zijn.