FiliGrade van idee naar markt voor plastic recycling. # deel 1
Hoe ga je van een slim idee naar een goed werkend en goed verkopend product? Het in Twello gevestigde bedrijf FiliGrade, dat een slim watermerk heeft voor het recyclen van plastic, zit midden in het proces om de markt te betreden. We spreken met Wim Nijhof, CFO van FiliGrade, over de afgelegde weg en uitdagingen die hij tegenkomt.
Watermerk aan basis van FiliGrade
Alles begint met een goed idee. ‘Grondlegger en CEO Johan Kerver van FiliGrade bedacht 10 jaar geleden een watermerk om foto’s te beschermen tegen namaak. Dat sloeg aan en niet veel later meldde een maker van laminaat zich bij Kerver. Laminaat heeft een bepaalde print en populaire prints worden veel nagemaakt. Deze namaak is op het eerste gezicht niet van echt te onderscheiden maar de kwaliteit is vaak minder. Door een watermerk aan te brengen kun je met een smartphone controleren of de print echt is of namaak.’
Nieuwe markt verpakkingsindustrie
Dezelfde techniek kan volgens FiliGrade ook worden gebruikt om plastic verpakkingen van voedingsmiddelen op een hoogwaardig manier te recyclen. Zo’n vier jaar terug is de verpakkingsindustrie met het idee benaderd.
Plastic blijft je achtervolgen
‘Plastic is een heel mooi product waar je veel mee kunt, maar het blijft ons bijna levenslang achtervolgen. Het recyclen van plastic is een belangrijk onderwerp in de politiek. In Europa is afgesproken dat in 2025 de helft van alle plastic verpakkingen moeten worden gerecycled. Dat is een enorme markt.’
Afvalscheiding te grofmazig
Er kan volgens Nijhof nog een flinke slag worden gemaakt door de afvalscheiders. ‘Ze gaan behoorlijk grofmazig te werk. Melkpakken, frispakken en blikjes worden meteen gesorteerd. Alles wat overblijft wordt in vijf of zes stromen geselecteerd en dat is het dan. Hier komt FiliGrade om de hoek. Door digitale codes aan hoogwaardige voedselverpakkingen toe te voegen, kun je deze onderscheiden van ander plastic. In plaats van dit plastic te recyclen in laagwaardige producten als shampooflessen of bermpaaltjes, kun je het weer gebruiken in de voedingsindustrie.’
Lage olieprijs maakt recyclen duur
‘Iedereen is enthousiast. Ze roepen allemaal: ‘We willen duurzaam worden en we moeten meer recyclen’, maar als het geld kost, gebeurt er niets. Zolang de olieprijs zo laag is als op dit moment maakt iedereen gewoon nieuw plastic want al het andere is duurder.
De verandering moet komen vanuit de publieke opinie en vanuit de fabrikantenkant waaronder ook de eigen merken van grote supermarkten en grote fabrikanten als Heineken, Nestle en Danone. Als zij stellen dat ze willen dat het plastic dat ze gebruiken moet worden gerecycled gebeurt er iets.’
Wat is het verdienmodel van FiliGrade?
‘Het verdienmodel voor ons is een licentieovereenkomst op de techniek. Merkeigenaren zoals Jumbo, AH, Nestle, die verpakkingsmateriaal de wereld inbrengen betalen 60 euro per ton aan het afvalfonds. Als ze gebruikte verpakkingsmaterialen goed sorteren, zodat het plastic hergebruikt kan worden voor voedselverpakkingen, betalen ze geen 60 euro per ton maar 34 euro per ton. Dat is een korting van 26 euro per ton. Deze korting wordt verdeeld over de merkeigenaar, de sorteerder en andere partijen in de keten en FiliGrade krijgt hiervan 5 euro per ton. Dat is voor alle partijen lucratief.’