Filigrade van start up naar scale up. # deel 2
Het bedrijf FiliGrade uit Twello heeft verschillende prijzen gewonnen met hun methode om plastic afval slim te scheiden. Het idee is uitgegroeid tot een product en de eerste testen zijn gedaan. Nu is het zaak voor Filigrade van de start up en scale up te maken. Wim Nijhof, CFO van FiliGrade, vertelt over de uitdagingen en valkuilen die hij tegenkomt.
Waar loop je tegenaan?
‘Het begint met een goed idee maar vervolgens moet je de middelen hebben om het uit te voeren om van start up naar scale up te gaan. De praktijk valt altijd tegen. Johan Kerver, oprichter en CFO van FiliGrade, noemt het de factor pi, dat is 3,14. Het duurt altijd drie keer zo lang dan verwacht. De kosten gaan ondertussen door dus je moet zorgen dat je voldoende geld hebt.’
Kennis beschermen via octrooi
Verder is het volgens Nijhof belangrijk om je product en kennis goed te beschermen via een octrooi. Hij spreekt uit ervaring. In eerste instantie gebruikte FiliGrade de basiscodering van een Amerikaanse onderneming en ontwikkelde deze verder. Dit pad werd verlaten en ondertussen heeft FiliGrade een eigen digitaal watermerk ontwikkeld dat eenvoudiger van structuur is en makkelijker aan te brengen.
Voor deze Curve-code is meteen octrooi in een aantal landen aangevraagd. De aanvraag is een weerbarstig proces en het kost goudgeld maar je kunt hier niet op bezuinigen. We hebben hiervoor een special bureau ingeschakeld.’
Alle neuzen dezelfde kant op
Als de start up fase achter de rug is, is het zaak alle neuzen dezelfde kant op te houden. Dat is niet eenvoudig. De oorspronkelijk grondleggers van FiliGrade verschilden van mening over de richting van het bedrijf.
“Het was een driemanschap waarvan twee leden de techniek vooral zagen als een fantastisch marketingmiddel. Maar marketing is vluchtig en moeilijk grijpbaar. Johan heeft niets met marketing en dat liep niet goed. We hebben ze uitgekocht. We zien het maar als onderdeel van het leertraject. Zorg dat je de gelederen gesloten houdt als eigenaar of aandeelhouder. Niets is dodelijker dan ruzie in de hut. Dat is onze ervaring en dat lees je overal.’
Het product verkoopt zichzelf
‘Je kunt nog zo overtuigd zijn van je product, het verkoopt zichzelf niet. Bedrijven staan niet vanzelf in de rij. Er is een gezegde, better to have a market than a mill. Bij ons geldt dit ook.
Johan is technisch gedreven, we hebben de mill, nu moeten we naar de markt. We zijn in gesprek met veel partijen aan de marktkant. Ze zijn enthousiast over ons product, maar ze doen er weinig aan om plastic hoogwaardig te recyclen zolang de olieprijzen zo laag zijn. Het is goedkoper om nieuw plastic te maken.’
Geld voor de volgende stap
Om de techniek van FiliGrade in de praktijk te bewijzen, wordt nu een na-sorteringsmachine gebouwd. ‘Deze na-sorteringsinstallatie wordt in het nationaal testcentrum in Heerenveen gekoppeld aan de bestaande lopende band voor afvalscheiding. Daar wordt een extra sorteerslag gemaakt. Hier wordt plastic waar de codering in zit apart geselecteerd. De machine is kostbaar. Dus je hebt meer geld nodig!
Rabobank heeft ons een lening verstrekt uit het potje voor innovatieve ideeën. Daarmee kunnen we weer vooruit. Via Oost.nl hebben we een corona overbruggingskrediet gekregen.
Kritieke punt
‘We staan dicht voor het kritieke punt waarop zal blijken dat dit de grote gamechanger is in plastic-recycling. Het is het verhaal van het tafellaken en servet. Om te kunnen groeien zijn we ook in gesprek geweest met enkele investeringsfondsen. De ervaring is dat sommigen er echt als beleggers inzetten en het toch wel eg risicovol vinden. Dan is er onvoldoende match en komt er geen deal. We hebben er geen probleem mee dat ons aandeel wat verwaterd en we moeten inleveren, maar je moet ons niet aan de kant duwen. Er staan nu nog enkele lijntjes open naar financiers.’
Goed businessmodel erg belangrijk
‘Als je naar de markt gaat voor financiering is het belangrijk dat je een goed ondernemingsplan hebt waarin wordt beschreven hoe het businessmodel werkt. Dat moet je onderbouwen met kansen en bedreigingen, sterkte en zwaktes en een duidelijke visie op de markt.’
Opsteker De Gouden Noot
Onlangs kreeg FiliGrade een eervolle erkenning uit de markt, het won de Gouden Noot 2020. Dat is de hoofdprijs van de meest competitieve internationale verpakkingswedstrijd. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door NVC Nederlands Verpakkingscentrum om innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen te stimuleren.