‘Het is niet altijd makkelijk, maar als het makkelijk was kon iedereen het.’ – Frans Draaijer
Frans Draaijer heeft samen met een partner in 2002 Mondial Foods opgericht. Met hun achtergrond in de Nederlandse vleesindustrie zijn zij gestart met de handel van gekoeld en bevroren varkensvlees tussen West- en Oost-Europese landen. Dit deden zij onder de vroegere naam van het bedrijf ‘Mondial Meat Trading’. Inmiddels verhandelt het bedrijf varkensvlees, kip, rundvlees, groenten, patat en zuivel over de hele wereld. Frans heeft ruim 40 jaar ervaring in deze industrie. Met de kennis van de markt en opgebouwde relaties blijft Mondial Foods tot aan de dag van vandaag groeien.
Wat is Mondial Foods voor een bedrijf?
“De missie van Mondial Foods is om zakelijke kansen voor kwalitatieve levensmiddelen te ontwikkelen tegen concurrerende prijzen. Mondial Foods wil klanten ondersteunen in hun lokale productie en marketing activiteiten. Ze zijn de tussenpersoon van het inkoop- en verkoopproces van de producten en voegen hun kennis over productontwikkeling aan de producten toe. In het kantoor zijn geen fysieke producten aanwezig, maar hier worden de orders aangenomen en de producten over de hele wereld gekocht en verkocht. Het proces en de risico’s die daarbij horen begeleiden wij. Alles doen we zelf en op eigen risico. Denk bijvoorbeeld aan de volledige logistieke service van de producten. Wij dienen de belangen van zowel de leverancier als de koper. Beide partijen willen de beste prijs en kwaliteit.”
Wat maakt het bedrijf succesvol?
“De kracht van het bedrijf is het uitgebreide netwerk, de kennis van producten en de persoonlijke en langdurige samenwerking met relaties. Wij nemen de verantwoordelijkheid en dit heeft geresulteerd in onze langdurige samenwerkingen. Sommige relaties ken ik al meer dan 30 jaar. Mondial Foods heeft zich in deze wereld al bewezen.”
Hoe realiseren jullie een goede samenwerking?
“Samenwerken is een cruciaal aspect voor het bedrijf, want alleen kunnen we niks. In een bedrijf zoals Mondial Foods moet je een homogeen team hebben. We zijn afhankelijk van elkaar en veel partijen. Vergelijk ons maar met een sportteam. Met ons kleine en flexibele team bieden wij een rond-de-klok klantenservice waar en wanneer het nodig is. Dit is mogelijk door de automatisering en de lokale kantoren in de Verenigde Staten, Brazilië, Saudi Arabië en de Filipijnen. Het team kent de wereld goed en speelt in op alle situaties die zich kunnen voordoen. Daarbij is persoonlijke inzet en een groot verantwoordelijkheidsgevoel belangrijk. Ook leiden we jonge/onervaren mensen op. Voor ons vak is geen opleiding, dat leer je alleen in de praktijk. Wij blijven investeren in de toekomst.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“TweeDee stelt de jaarrekening van Mondial Foods samen, doet de belastingaangifte, verwerkt de salarissen en geeft waar nodig advies. TweeDee heeft een belangrijke rol als accountant en belastingadviseur binnen ons bedrijf. Ze zijn betrouwbaar en hebben, net als wij, een klein en flexibel team. De korte lijnen bij TweeDee zijn ook erg belangrijk, want we moeten heel snel handelen. Onze bedrijven kunnen we wat dat betreft goed met elkaar vergelijken. Dat is iets wat mij erg aanspreekt. Het is fijn om voor advies altijd bij TweeDee terecht te kunnen.”
Wat houd je gemotiveerd als ondernemer?
“Ik heb nog altijd plezier in mijn werk. Het jonge team en de nauwe samenwerking met elkaar geeft mij veel voldoening. Ik weet waarvoor ik het doe; het team en onze (familiaire) relaties. Zakelijk en privé weet ik ook steeds beter te combineren. Als ik op een verre zakenreis ga, zorg ik er ook voor dat er tijd is om het land te verkennen. Het liefst ga ik samen met een leverancier rechtstreeks naar de afnemer.”
Wat is je ambitie?
“Blijven groeien is de ambitie. En dat wel op een geleidelijke manier, zoals we het bedrijf ook hebben opgebouwd. Ook blijft het bedrijf op zoek naar andere landen, gebieden en producten voor het betreden van nieuwe markten.”