Groei nieuwe uitdaging voor Programic.
Programic, een IT-bedrijf dat slimme software ontwikkelt om de bedrijfsprocessen van bedrijven eenvoudiger en efficiënter te maken, maakt sinds de oprichting in 2016 een snelle groei door. Dit stelt het bedrijf voor nieuwe uitdagingen. Oprichter Bram van Dam legt uit hoe hij omgaat met de uitdaging om de groei van de organisatie in goede banen te leiden.
Groei leidt tot meer taken
Het in Deventer gevestigde IT-bedrijf automatiseert processen bij klanten zodat zij zich weer kunnen richten op hun talent en kracht. Ze doen dit zo goed dat ze zelf ook hard groeien. Hierdoor komen er allerlei taken bij zoals administratie, HR, sales en projectmanagement. Van Dam: ‘Dat zijn allemaal taken die je moet doen omdat ze het product of de dienst die je levert ondersteunen. Bij iedere groeifase kijken we welke taken zo in omvang zijn toegenomen dat er een teamlid voor bij moet komen.
De eerste stap was de uitbreiding met ontwikkelaars omdat we te veel projecten hadden. Daarna hadden we product owners (projectmanagers) nodig voor het managen van de communicatie en het borgen van de planning. Zo splitsen we de rollen en verantwoordelijkheden steeds verder waarbij we goed opletten dat iedereen efficiënt blijft en bezig is met zijn of haar talent.’
Uitbreiding ondanks Corona
Terwijl veel bedrijven hun werkzaamheden zagen verdwijnen door de coronamaatregelen heeft Programic gewoon doorgewerkt. ‘In het begin van corona is onze groei wel wat gedrukt, zonder corona hadden we nu een wat groter team gehad. Maar we mogen niet klagen. De laatste periode merken we dat het weer heel erg aantrekt. We moeten nu ons team uitbreiden.‘
Is het lastig om goede mensen te vinden?
‘In de IT- markt is veel vraag naar ontwikkelaars. Het helpt dat we bekend staan als een ontwikkelaarsbureau dat is gericht op de nieuwste technieken met een grote variatie in mooie projecten. Zoals het volledig automatiseren en koppelen van apparatuur hieraan bij een van de grootste Nederlandse oogklinieken. We meten de apparatuur uit en de uitkomsten komen automatisch in het patiëntendossier. Verder maken we managementdashboards voor een van de grootste autofabrikanten. Voor DELA hebben we een applicatie ontwikkeld om herinneringspagina’s te maken voor overledenen. Dat zijn hele toffe en uitdagende projecten voor ontwikkelaars.
Daarnaast is er bij ons een hele informele werksfeer. Het beste idee telt en niet de hiërarchie. Ik merk dat mensen, als ze ons leren kennen, enthousiast worden en dat helpt enorm bij het aantrekken van nieuw personeel. ‘
Groei stelt je ook voor nieuwe uitdagingen?
‘Dat klopt. We hebben het nog niet, maar op een gegeven moment moet er een managementlaag tussen. Tot nu toe hebben we echter alles stapsgewijs gedaan. Het bedrijf groeit snel maar er komt niet ineens een heel team bij. Er is een natuurlijk groei, we hebben alles ook zelf gefinancierd. Door alles stap voor stap te doen, sla je geen stappen over.’
Processen op orde
De laatste tijd heeft Programic zich volgens Van Dam geconcentreerd op de eigen processen. ‘We zijn straks ISO27001 gecertificeerd (geldt voor informatiebeveiliging) en hebben een heel scrumproces doorgevoerd. We zijn steeds efficiënter gaan werken. Als je de processen op orde hebt kun je weer een volgende stap maken en groeien. Heb je de processen niet op orde dan haal je je met meer werk alleen maar meer zorgen op de hals.
Wij zeggen altijd tegen onze klanten dat ze dienen te automatiseren en digitaliseren om te zorgen dat hun processen op orde zijn. Het zou hypocriet zijn als we het dan zelf niet op orde zouden hebben.’
Toegevoegde waarde voor klanten
‘Bedrijven die groeien zien hun administratieve last en projectmanagementtaken toenemen. Ze zoeken dan vervolgens een oplossing om daar mee om te gaan en dan biedt digitalisering mooie kansen. Je wilt niet meer met Exel en losse papiertjes werken. Dat is foutgevoelig en tijdsintensief. Door digitalisering is je data en kwaliteit geborgd en zijn resultaten meetbaar. Een ander voordeel is dat je team efficiënter wordt en meer werk aan kan.’
Bottlenecks wegnemen
‘Soms lopen goed lopende bedrijven ergens tegen een bottleneck in het proces aan. Dat kan ertoe leiden dat hun dienstverlening achteruitgaat. Als je bepaalde zaken in het administratieve proces kunt koppelen hoef je geen dubbel werk uit te voeren. Een voorbeeld is de ooglaser kliniek. Door verdere automatisering kunnen ze behandelingen efficiënter plannen, verlopen de behandelingen zelf sneller en voldoen ze aan de privacywetgeving bij het opslaan van gevoelige informatie. Dat zijn allemaal zaken die we gezamenlijk met de klant hebben getackeld.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
We zijn heel erg tevreden met TweeDee. Zij doen de loonadministratie en de algehele administratie. Wanneer we voor een financiële, fiscale of juridische keuze staan die een bepaalde impact heeft of bezig zijn met een subsidie, kunnen we ze altijd raadplegen. Wim Derksen en Jeffrey Scheffer denken niet alleen als fiscalisten maar ook als ondernemers. Het is fijn dat we met ze kunnen sparren. Het is een soort tweede lijn die je kunt inschakelen als je met een bepaald vraagstuk zit. Verder hebben we opgemerkt dat TweeDee goed bekend staat in Deventer. Door met hen samen te werken, weten onze relaties dat onze financiën goed op orde zijn.