Happy Agency levert maatwerk voor happy klanten
Arjan Yspeert, marketingman in hart en nieren, en designer Jimmy Musters vormen sinds 2019 het kloppende hart van Happy Agency. Met Jimmy’s designkwaliteiten en Arjans marketingplannen en tekstinput vormen ze samen een micro-reclamebureau dat is gespecialiseerd in kant en klare sales funnels en marketingstrategieën voor het midden- en kleinbedrijf. Niet alleen de oplossingen zijn maatwerk ook de betalingen. Startups met weinig budget kunnen betalen in sweat equity.
Onze naam is tegelijk ons doel
De wegen van Yspeert en Musters kruisten elkaar toen ze een autobedrijf als klant kregen. ‘Toen hebben we afgesproken onze gezamenlijke projecten onder de naam Happy Agency te doen. De naam is tegelijk ons doel. Je kunt alleen maar een Happy Agency zijn als je klanten ook happy zijn. We zijn geen ingewikkeld bureau en dat moeten we ook uitstralen’, stelt Yspeert.
Start met sales funnels
‘We zijn begonnen met sales funnels. Ons verhaal was: ‘Je kunt bij ons kant en klaar sales funnels kopen/creëren’. Via een sales funnel genereer je verkeer naar een landingspage op je website waar een aanbieding staat. We werken aan conversie, een aankoop of andere reactie, en verzorgen de techniek die hierachter zit.’
Onorthodoxe werkwijze
De werkwijze van Yspeert en Musters is vrij onorthodox. Als zelfstandig marketingadviseur hanteerde Yspeert al een abonnementssysteem in plaats van facturatie op basis van uren. ‘De ondernemer die mij inhuurt weet van tevoren wat de downside, het maandelijkse bedrag, is. Dat betekent dat je samen kunt kijken naar de upside, de resultaten die je wil behalen. Als je een vast bedrag afspreekt geeft dat zekerheid en loyaliteit aan beide kanten en heb je geen moeite om waarde toe te voegen. Dat ene uurtje extra is dan geen bezwaar, aldus Yspeert die hierover een boek heeft geschreven onder de titel ‘De Vrije Adviseur’.
Sweat equity
Het concept van Yspeert slaat aan bij mkb-bedrijven maar voor startups met weinig budget zijn de benodigde investeringen in marketing soms te groot. Voor deze groep is een nieuw voorstel ontwikkeld gebaseerd op sweat equity (investering in zweet). Volgens dit concept is Happy Agency een half of heel jaar lang een dag in de week jouw reclamebureau. Met de inzet van twee personen kom je in marktconforme tarieven uit op een investering van circa 50.000 euro per jaar. Stel het bedrijf is 500.000 euro waard, dan kun je beargumenteren dat we 10% van de aandelen krijgen bij een deal’, rekent Yspeert uit.
‘In Amerika is sweat equity wat gebruikelijker. Je verkrijgt aandelen op basis van inzet. Inmiddels hebben een paar van deze projecten gedaan en er zitten er nog wat in de wachtkamer. We switchen langzaam van uurtje factuurtje of betaling op projectbasis naar dit soort sweat equity projecten.’
Dutch Reef
‘Het eerste sweat equity project is Dutch Reef. Een klant van Jimmy handelde vanuit zijn garage in aquariums en benodigdheden zoals koralen. Hij stond voor de keus om hiermee door te gaan als bijverdienste of de stap te maken naar een professioneel bedrijf. Wij wilden wel partners worden en zijn ingestapt.
Dat gaat heel goed, in de eerste drie maanden van dit jaar hebben we net zoveel omzet gemaakt als in het hele voorgaande jaar. Daar hebben we in korte tijd heel veel energie in gestopt. De website is vernieuwd en we hebben veel aan advertising en automation gedaan. Nu gaat er iedere twee weken een mailing de deur uit met de nieuwste koralen.’
Relatie klant-leverancier
‘De relatie tussen ons en de klant is veel warmer dan een gewone klant-leverancier relatie. Je bent nu ook medeaandeelhouder. De relatie wordt iets complexer omdat je meer petten op hebt, maar in de praktijk stellen we ons op als stille partner.’
Geen vaste betaalsystematiek
Het concept is niet voor alle bedrijven weggelegd maar dat is geen probleem. ‘We staan open voor allerlei betaalsystematieken. Als een potentiële klant binnenloopt kijken we gewoon wat hij of zij nodig heeft en maken een plan. Uiteindelijk kom je dan bij de vraag: hoeveel budget heb je en hoeveel haast? Als uit het marketingplan blijkt dat er meer nodig is dan een website en Facebook-marketing en er is geen budget dan kijken we naar andere mogelijkheden.’
Partneren
De voorkeur van Happy Agency gaat uit naar werken op basis van partneren of abonnementen. ‘Hiermee zit je meer op een lijn met de opdrachtgever. De irritatie van iedere maand een variërende factuur is weg. De ontvangende partij heeft nu zekerheid en hoeft niet steeds te controleren of factuur klopt.’
Lees ook een eerder gesprek met Arjan Yspeert: ‘Het is mijn wens nog vrijer te kunnen ondernemen’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Wim Nijhof en Dennis Matser zijn vanaf 2000 mijn accountants. Ik startte toen een bedrijf dat sterk groeide van 15 man in 2000 naar 120 personen vijf jaar later. Achter deze enorme groei zat een goed businessmodel. TweeDee groeide met ons mee en dacht na over creatieve oplossingen voor financiële en administratieve issues. Je kunt altijd op ze rekenen, niets is ze te gek, en de goede relatie staat bij hun centraal.’