Innovatieve vibe van De Gasfabriek trekt ondernemers aan
Overal in het land schieten innovatieve bedrijvenparken uit de grond. Een aantal is zeer succesvol terwijl andere parken een zieltogend bestaan leiden. Alles draait volgens Rob ten Berge, een van de oprichters van de innovatiecampus De Gasfabriek in Deventer, om het creëren van de juiste mix tussen startups, scale-ups, dienstverleners, onderwijs en overheid. Daarmee ontstaat een vibe die zorgt voor een bruisende werkomgeving die nieuwe innovatieve IT-bedrijven aantrekt.
Meer dan 50 ondernemingen
Sinds de start in 2015 is De Gasfabriek Deventer uitgegroeid tot een begrip in de wijde omgeving. Er zijn meer dan 50 ondernemingen gevestigd op het terrein. Onlangs opende de Europese techgigant team.blue een nieuw kantoor op de campus als werk- en ontmoetingsplek voor medewerkers in de regio Oost-Nederland.
Rob ten Berge werkt sinds januari veel vanuit ‘Het Kantoor’ het voormalige pand van het regionale energiebedrijf Salland dat later Essent werd. Verder staan op het terrein van de Gasfabriek campus de oude historische gebouwen van de gasfabriek waar uit kolen gas werd gemaakt voor Deventer. Sinds de overstap naar aardgas waren deze gebouwen buiten gebruik en dienden ze vaak alleen nog als opslagruimte.
De Gasfabriek – Innovatie
In 2015 startte Ten Berge met een klein clubje ondernemers het innovatiecentrum van de Gasfabriek. Deze ervaren ondernemers zagen dat de wereld veranderde en IT een groot deel van de bestaande businessmodellen zou ontwrichten.
‘We hadden toen het idee: er moet wat veranderen, kunnen we dat niet met zijn allen oppakken? De gemeente Deventer wees ons op kantoorruimte in het voormalige Essent gebouw. Hier huurden we een gang in het verder leegstaande gebouw. Alles was oud en versleten en het leek wel of we daar anti-kraak zaten.’
Het innovatiecentrum de Gasfabriek ging voortvarend aan de slag met nieuwe businessmodellen en al snel kwamen de eerste opdrachten binnen en werd de eerste IT-startup neergezet. ‘Uiteindelijk vroeg de gemeente of we ook interesse hadden in de koop van het voormalige Essentgebouw, nu ‘het Kantoor’. Vanuit de innovatieactiviteiten kwamen we in contact met meerdere ondernemers. Uiteindelijk hebben we met 8 ondernemers de panden van de Gasfabriek gefaseerd gekocht in 2015 en 2016.
Samen met 1618Vastgoed hebben we de onder historisch erfgoed vallende gebouwen, het Apparatengebouw, het Ketelhuis en het Metergebouw, gekocht en fors verbouwd en geheel in industriële sfeer aangepast. Uiteindelijk is de Gasfabriek als geheel feestelijk geopend in oktober 2017.’
Doelstelling
‘De doelstelling van De Gasfabriek is om een bruisende, innovatieve campus te vormen voor gevestigde en startende ondernemingen, startups en scale-ups. De Gasfabriek creëert een inspirerende voedingsbodem voor ondernemingen om innovatieve businessmodellen toe te passen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Van de acht ondernemers die aan de basis stonden van de innovatie campus komen er vijf uit de IT, twee uit het vastgoed en een uit de fiscaliteit. Het is een gemêleerde groep met een mooie mix van ervaring en achtergrond.’
Had je een beeld van het soort bedrijven dat hier zou komen?
‘De focus is IT-Tech. Het gaat om bedrijven die op basis van schaalbare IT-Tech nieuwe businessmodellen ontwikkelen die voor het corporate grootbedrijf nog te prematuur zijn. Zij laten die liever buiten hun eigen bedrijf ontwikkelen. Als de technologie langzaam volwassen wordt nemen zij de startup over of gaan een samenwerkingsverband aan. Sommige bedrijven groeien ook zelfstandig verder.’
Welke bedrijven maken deel uit van de Gasfabriek?
De eerste huurders waren zeer divers, een mix van startende (student) bedrijven, maar ook mensen uit de creatieve hoek die met name in de merkontwikkeling zaten. Alle roering op de campus zorgde ervoor dat bedrijven, door het ecosysteem van de Gasfabriek, met elkaar meer business kregen. Brandeniers een digitaal marketingbureau, is daar een mooi voorbeeld van. Maar ook een club van archeologen die met virtual reality aan de slag ging, is deels uitgemond in een volledig nieuwe onderneming, gericht op ‘het slimmer maken van wegen’.
Sinds 2017 zijn alle gebouwen open. Het Kantoor zat vanaf het begin al helemaal vol met onder meer het Ondernemershuis, MKB Deventer en Deventer radio en televisie. Daarna volgden startups en bedrijven die facilitaire diensten bieden aan deze startups zoals verzekeringen, marketing en juridische advisering. Inmiddels zijn er ook gevestigde IT-Tech bedrijven, zoals team.blue die vinden dat ze hier moeten zitten.’
Wat is jullie businessmodel?
‘Ons businessmodel is gebaseerd op een bloeiende Bussiness Innovatie Campus, waar je graag gehuisvest wil zijn en onderdeel van wil uitmaken. De juiste vibe zorgt voor aantrekkingskracht op bedrijven, studenten, onderwijs en overheid. Natuurlijk is een deel van ons businessmodel de verhuur van het vastgoed, maar de inhoud van de campus maakt ons aantrekkelijk en werkt als een magneet. We zitten nu voor 100% vol. Er is een wachtlijst en dat komt omdat we ons hebben neergezet als Business Innovatie Campus. In onze plannen sluiten we aan op de ontwikkelingen in de gemeente Deventer en omstreken.’
Hoe zorg je voor de juiste vibe?
‘Met ervaren ondernemers trek je andere soorten ondernemers aan. Wij hebben zelf een uitgebreid netwerk en met onze startupmentaliteit en de focus op IT-Tech hebben we andere soorten ondernemers hier naartoe gekregen. Er zijn veel studentondernemers vanuit TU Twente en Saxion hier gevestigd.
Bedrijven willen hier per se zitten. Zij vinden hier soortgelijke ondernemingen: startups die doorgroeien. Als er behoefte aan is, fungeren we ook als coach of investeerder. Zelf vervul ook in bepaalde gevallen de rol van mede-ondernemer.
Bij de ontwikkeling van de campus hebben we veel steun gehad van het Ondernemershuis en MKB Deventer die veel aantrekkingskracht op bedrijven hebben. Verder hebben we veel gedaan aan digital marketing in samenwerking met Brandeniers. In korte tijd hebben we op LinkedIn bijna 2000 volgers verzameld en zijn we actief op verschillende online platformen. Voor corona organiseerden we ook verschillende seminars en andere bijeenkomsten, met als centraal punt ons grand café ‘de Kantine’. Inmiddels zijn we een begrip geworden.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Mijn relatie met TweeDee is goed. Ik ben al klant vanuit de oude Nijhof club en schrok wel toen Nijhof failliet ging. Mijn nieuwe contactpersoon, Wilfred Halfman, zorgde ervoor dat het vertrouwen terugkwam. Wilfred kan goed en snel met ondernemers schakelen. Hij was mijn onderhandelingspartner in een uitkoopscenario en hij heeft voor mij slimme dingen gedaan en daarmee extra rendement gecreëerd. Hij is ook mijn partner en adviseur voor financiële planning. TweeDee is niet zo groot, maar ze hebben wel alle voor mij benodigde expertise in huis en hanteren een persoonlijke benadering, die ik erg waardeer.’