“Geld verdienen stond bij mij altijd op de eerste plaats. Nu niet meer.” – Freddy Scholten
Freddy Scholten is een ondernemer in hart en nieren. Al op zijn twintigste begon hij een eigen multimedia winkel: videotheek Hollywood in Twello. De kroon op zijn werk was de overname van zijn onderneming Scholten Financiële & Hypotheek Adviezen door Univé. Op dit moment is hij eigenaar van het verzekeringskantoor Yoost en mede aandeelhouder van Filigrade (Interactive Packaging). Zoals Freddy zelf al zegt is hij van alle markten thuis door al zijn opgedane kennis en contacten. Daar komt ook de bedrijfsnaam ‘Yoost’ vandaan, want Yoost mag het weten.
Wat weet je bedrijf Yoost dan precies?
“Yoost is een verzekeringskantoor die vanuit een brede expertise de meeste (ondernemers)vragen direct kan beantwoorden. De kernactiviteiten zijn financiën en verzekeringen, met als doel om de ondernemer hierin te ontlasten. Het dienstenpakket omvat; bedrijfsverzekeringen, pensioenadvies, financieel advies, RI&E rapporten, arbodiensten, BHV, subsidies en juridisch advies. Wij zijn het aanspreekpunt ten aanzien van de risico’s en verplichtingen vanuit de wet gezien. De wet is instabiel en kan morgen weer anders zijn. Daarin kunnen wij behulpzaam zijn zodat de ondernemers zich kunnen focussen op hun core business.”
Wat is je tip omtrent verzekeringen?
“Elke verzekeringspolis is goed, tot je een schade hebt. Wij halen voor onze relaties de kolen uit het vuur.” Een advies van Freddy is dan ook om risico’s die je niet kan of wil dragen onder te brengen bij een goede verzekeraar.”
Wat is de kracht van het bedrijf?
“Door een samenwerking met verschillende banken en bijna 200 hypotheekverstrekkers, is Yoost de tussenpersoon voor het realiseren van het beste resultaat. Door alle contacten kunnen wij bijna met garantie zeggen dat wij de scherpste hypotheekrente verstrekken. De relaties van Yoost variëren van de plaatselijke (MKB) ondernemingen tot de grotere bedrijven in den lande.”
Wie werken er bij Yoost?
“Het team bestaat uit vijf krachten, waaronder mijn twee zonen Freddy junior en Jeroen Scholten. Zij willen het verzekeringsvak leren en treden in mijn voetsporen. Ik geef binnen Yoost de algemene leiding over het team en is acquisiteur. De drijfveer voor het oprichten van Yoost was dan ook het opbouwen van een succesvol kantoor voor mijn zoons. De sfeer en harmonie binnen het team vindt ik erg belangrijk. Verdienen is belangrijk, maar de tijd goed doorbrengen vind ik minstens zo belangrijk.”
Wat vind je belangrijk in een zakelijke relatie?
“Als ondernemer wil ik graag op een persoonlijke titel iets voor een ander betekenen. De klik met een relatie is voor mij erg belangrijk. Als er geen klik is, kan ik niks voor mijn relatie betekenen. De basis van zaken doen zijn vertrouwen en gunnen. Ik wil een win-win situatie realiseren en ik ben pas voldaan als mijn relaties tevreden zijn.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“TweeDee is een bedrijf dat past bij Yoost: ze zijn flexibel, open, transparant, persoonlijk en hebben een snelle reactiesnelheid. De samenwerking die ik heb met de specialisten van TweeDee is hartverwarmend. Doordat een deel van de activiteiten van Yoost en TweeDee elkaar overkoepelen, wordt er onderling ook samengewerkt. Er zijn meerdere synergiën en kruisbestuivingen tussen TweeDee en Yoost. We ondersteunen, vertrouwen en gunnen elkaar”.
Wat is je rol bij Filigrade?
“Naast de onderneming Yoost, participeer ik ook in startups en bedrijven die financiële kracht nodig hebben. Zo heb ik een belang in de onderneming Filigrade. Filigrade is een technologisch bedrijf dat mobiele oplossingen met onzichtbare digitale watermerken ontwikkeld. De consument kan met een app zien of een onzichtbaar watermerk in het drukwerk van de verpakking aanwezig is. Het onzichtbare watermerk toont of het product onvervalst is en geeft o.a. informatie over ingrediënten, allergieën en het merk. Filigrade is een jong bedrijf dat veel potentie heeft in de wereld van Interactive Packaging. Er is heel veel vraag naar, met name door brand owners en multinationals. Ik ben als CFO verantwoordelijk voor de financiële zaken binnen het bestuur. Op dit moment bestaat het team uit 12 hoog opgeleide mensen om internationaal een zeer hoogwaardig product in de markt te zetten. De markt is veelbelovend en het bedrijf groeit met de dag.”
Wat is je ambitie?
“Geld verdienen stond bij mij altijd op de eerste plaats. Nu vind ik tijd belangrijker. Geld kun je namelijk altijd weer verdienen, maar de tijd kun je niet meer inhalen. Op het moment dat je de tijd prettig doorbrengt, is geld maar een bijzaak. Zo probeer ik zowel zakelijk als privé een omgeving te creëren waar iedereen blij van wordt. Dat maakt mij gelukkig.”