“Onze passie ondernemen verbindt ons.” – Michel van den Hengel
Michel van den Hengel is eigenaar van de plaatselijke krant Voorster Nieuws, Big Blow – reclame en ideeën en Promomascotte. Veel van zijn ervaring heeft hij opgedaan bij Fleurop, waar hij meer dan 10 jaar actief was op de Marketing en Communicatie afdeling. De contacten met zijn relaties inspireren hem en geven hem energie. Alles wat op zijn pad komt en waar hij de tijd voor heeft pakt hij aan. Zo is hij ook actief in het comité van het Klompenfeest en de Voorster Hockeyclub. Michel heeft ook de ambitie om VVV Twello over te nemen. Dat Michel affiniteit heeft met Twello en de Gemeente Voorst, is een ding dat zeker is.
Wat is het Voorster Nieuws voor een bedrijf?
“Voorster Nieuws is de huis-aan-huis krant in de gemeente Voorst. In de krant staat het laatste nieuws, maar ook alle informatie over komende activiteiten, evenementen, het gemeente nieuws en andere plaatselijke bijzonderheden. Iedere woensdag wordt de krant gratis bezorgd bij circa 14.000 huishoudens in de gemeente Voorst, De Hoven, Empe en Welsum. Ik maak van het Voorster Nieuws een positief en luchtig blad. De meeste mensen zullen erom lachen, maar het moet het plaatselijke suffertje zijn met voornamelijk leuke berichten. Natuurlijk zijn er ook droevige verhalen. Het moet alleen geen uitvecht- of roddelblad worden. Ik wil met Voorster Nieuws de gemeenten in harmonie brengen.”
Het Voorster Nieuws is gratis. Wat is het verdienmodel van de krant?
“Ondanks dat veel mensen denken dat Voorster Nieuws een nieuwsblad van de gemeente is, is het een bedrijf met een commerciële insteek. De krant is gratis, maar door de advertentieruimte verdienen we geld. Ondanks dat landelijk de behoefte naar advertentieruimte afneemt, geldt dat niet voor Voorster Nieuws en zit er nog steeds een stijgende lijn in de vraag naar advertentieruimte. Dat is ook de reden waarom ik samen met Remco Brendel in september 2015 het Voorster Nieuws heb gekocht. “
Hoe wordt de krant ontvangen?
“Het dorpse karakter van de krant zorgt ervoor dat de lezers erg betrokken zijn. Door met verrassend en vernieuwend nieuws te komen, blijven wij onze lezers verrassen. En dat wordt ook gewaardeerd. De adverteerders komen vaak terug, waaruit blijkt dat uit de advertenties handel wordt gehaald.”
Wat was volgens jou het leukste bericht in de krant?
“Het leukste nieuwsbericht vond ik het bericht over Sjaak van de Schaek. Zwembad de Schaeck heeft sinds kort een mascotte genaamd Sjaak. Deze heb ik samen met Timm Machiela ontworpen en uitgewerkt. Timm en ik maken mascottes met ons bedrijf Promomascotte. Zo hebben wij ook Woody, de mascotte van Twello gemaakt. De mascottes beginnen met een tekening en worden uiteindelijk een levend karakter. Het geeft een kik om je werk levensecht rond te zien lopen.”
Daarnaast heb je nóg een bedrijf. Vertel!
“Big Blow vertaald creatieve en commerciële ideeën naar promotie artikelen. De artikelen die zij verzorgen zijn: luchtreclame, spandoeken en banieren, ballonnen, mascottes, (beach)vlaggen en opblaasbare producten. Daarnaast kunnen ook andere promotie artikelen op maat gemaakt worden. Big Blow levert rechtstreeks van fabrikant naar klant.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“Vanaf het begin is TweeDee betrokken geweest bij de overname van het Voorster Nieuws. TweeDee maakt niet alleen de jaarrekening en klopt niet alleen de cijfers in. De specialisten staan bij een vraag altijd op en ondersteunen mij met ondernemen. Onze samenwerking is heel goed. Eigenlijk ondersteunen wij elkaar in het ondernemen. Naast het zaken doen met Wim Nijhof, drink ik ook graag een kop koffie met hem. Onze passie ‘ondernemen’ verbindt ons.”
Wat is je ambitie?
“Mijn drijfveren zijn ondernemerschap, succes en plezier. De afwisseling in mijn werk en de vrijheid die ik als ondernemer heb, motiveren mij. Ik moet er niet aan denken om eentonig werk te moeten verrichten. Het Voorster Nieuws trekt op dit moment mijn grootste interesse. Maar morgen komt er weer iets nieuws op mijn pad wat ik ook heel leuk vind. Als ik voor een project geen tijd heb, zet ik enkel de grote lijnen uit. Ik houd ervan om mensen enthousiast te maken met mijn ideeën zodat ze vanzelf opgepakt worden.”