Hoe blijft je bedrijf bij de tijd? Manon Vroklage van Javro Stoffen doet het zo… #deel 1
Ruim 43 jaar was stoffenzaak Javro gevestigd aan de Smedenstraat in het centrum van Deventer. Ondanks de historie in Deventer, besloot eigenaresse Manon Vroklage in 2017 de winkel te verhuizen naar een groter pand in Epse. Javro Stoffen groeit in populariteit. Klanten komen vanuit heel Nederland en dat terwijl steeds meer stoffenwinkels verdwijnen… Hoe maakt Manon stoffen hip?
Waarom zijn jullie na 43 jaar verhuist?
In het centrum van Deventer hadden we het prima, maar onze locatie in Epse biedt meer mogelijkheden. We zijn makkelijker bereikbaar, hebben eigen parkeerplaatsen en door het grotere pand is ons assortiment nu ook groter. Naast de stoffen verkopen we kunstleer en kleinvakartikelen zoals garen, knopen en ritsen. In Deventer moest je betalen om te parkeren. Klanten zaten daardoor veel op de klok te kijken. Door onze eigen parkeerplaatsen hebben klanten meer rust en tijd om naar ons assortiment te kijken.
Was de verhuizing een spannende periode?
Ja, de verhuizing was een risico. We kregen van veel klanten uit Deventer te horen dat ze onze nieuwe locatie in Epse te ver weg vonden. Wat betreft de afstand is het in feite niet ver, maar wel een verandering. We zitten nu niet meer in de binnenstad. We geloofden erin dat als vaste klanten eenmaal zagen hoeveel groter de winkel is en dat ze hier makkelijker kunnen parkeren, ze hun mening bij zouden stellen. Dat is gelukkig ook gebeurd. We konden onze vaste klanten uit Deventer ook verliezen.
Hoe is je relatie met TweeDee?
Han Vroklage: “Sinds mensenheugenis doen wij al zaken met TweeDee. Onze samenwerking verloopt naar wens, anders zouden we niet zo lang klant blijven. We begrijpen elkaar.”
Veel stoffenwinkels verdwijnen. Hoe kan het dat Javro Stoffen juist groeien?
Er verdwijnen voornamelijk veel kleinere winkels omdat hun assortiment niet groot genoeg is. Stoffen zijn trendgevoelig. Daarom doe ik heel erg mijn best om als een van de eerste de nieuwste stoffen in de winkel te verkopen. Via Facebook en Instagram houden we onze volgers actief op de hoogte van onze nieuwste aanwinsten. Bijna dagelijks plaats ik een bericht online. We gaan met de tijd mee.
Hoe zorgen jullie nog meer voor een hipper imago?
We inspireren onze klanten en volgers door te laten zien wat je van onze stoffen kan maken. Zo draagt ons team veel zelfgemaakte kleding. Op die manier laten we zien dat kleding maken juist heel erg hip is. Je hebt iets unieks aan. Iets wat niet door honderden of zelfs duizenden in een winkel is gekocht. Als iemand je vraagt waar je je kleding gekocht hebt, geeft het een kick om te vertellen dat je het zelf hebt gemaakt.
Jullie klanten zijn erg betrokken. Waarom is dat denk je?
Omdat ons team fanatiek naait kunnen we onze klanten goed advies geven. Daar nemen we ook de tijd voor. We hebben allemaal passie voor naaien, het personeel en de klant natuurlijk ook. Dat verbindt. We denken ook aan de eventuele partners, die zich kunnen vermaken in ons koffiehoekje.
Kent Javro Stoffen ook mindere periodes?
Ooit hadden we meer winkels en bezochten we elke week veel markten. Om gezondheidsredenen van mijn vader heeft hij het bedrijf beperkt tot nog één winkel. Gelukkig is die ene winkel gebleven, want het was toen nog niet aan de orde dat ik het bedrijf zou voortzetten. Ik werkte toen überhaupt nog niet in de winkel en had nog nooit achter een naaimachine gezeten.