Hoe blijft je bedrijf bij de tijd? Manon Vroklage van Javro Stoffen doet het zo…
Ruim 43 jaar was stoffenzaak Javro gevestigd aan de Smedenstraat in het centrum van Deventer. Ondanks de historie in Deventer, besloot eigenaresse Manon Vroklage in 2017 de winkel te verhuizen naar een groter pand in Epse. Deze stap pakte goed uit. Javro Stoffen groeit in populariteit. Klanten komen uit heel Nederland.
Veel stoffenwinkels verdwijnen. Hoe kan het dat Javro Stoffen juist groeien?
Er verdwijnen voornamelijk veel kleinere winkels omdat hun assortiment niet groot genoeg is. Stoffen zijn trendgevoelig. Daarom doe ik heel erg mijn best om als een van de eerste de nieuwste stoffen in de winkel te verkopen. Via Facebook en Instagram houden we onze volgers actief op de hoogte van onze nieuwste aanwinsten. Bijna dagelijks plaats ik een bericht online. We gaan met de tijd mee.
Hoe is je relatie met TweeDee?
Han Vroklage: “Sinds mensenheugenis doen wij al zaken met TweeDee. Onze samenwerking verloopt naar wens, anders zouden we niet zo lang klant blijven. We begrijpen elkaar.”
Hoe zorgen jullie nog meer voor een hipper imago?
We inspireren onze klanten en volgers door te laten zien wat je van onze stoffen kan maken. Zo draagt ons team veel zelfgemaakte kleding. Op die manier laten we zien dat kleding maken juist heel erg hip is. Je hebt iets unieks aan. Iets wat niet door honderden of zelfs duizenden in een winkel is gekocht. Als iemand je vraagt waar je je kleding gekocht hebt, geeft het een kick om te vertellen dat je het zelf hebt gemaakt.
Jullie klanten zijn erg betrokken. Waarom is dat denk je?
Omdat ons team fanatiek naait kunnen we onze klanten goed advies geven. Daar nemen we ook de tijd voor. We hebben allemaal passie voor naaien, het personeel en de klant natuurlijk ook. Dat verbindt. We denken ook aan de eventuele partners, die zich kunnen vermaken in ons koffiehoekje.
Derde generatie Javro Stoffen
Manon is de derde generatie die de winkel Javro Stoffen voortzet. Als klein meisje ging ze weleens met haar vader mee naar de winkel, maar tot haar 16e had ze nog nooit achter een naaimachine gezeten. Mijn vader vroeg tijdens mijn eerste bijbaan als vakkenvuller bij de Spar in Epse of ik het werk leuk vond. Ik vond het niet leuk, maar ik wilde wél geld verdienen. Hij vroeg mij waarom ik niet bij Javro kwam werken. Vanaf het moment dat ik er begon te werken, ben ik nooit meer weggegaan.
Hoe is Javro Stoffen eigenlijk ontstaan?
Javro staat voor mijn opa’s naam Jan Vroklage. Hij startte in 1955 een rokkenfabriek in Deventer. Het bedrijf kon niet meer blijven bestaan door de concurrentie uit het Oosten. Zodoende werden de overgebleven stoffen in de kantine verkocht. Omdat de verkoop van die stoffen zo goed ging, kwam mijn opa op het idee om een stoffenwinkel in Deventer te beginnen. Zo is Javro ontstaan. Mijn vader Han Vroklage heeft de winkel van mijn opa overgenomen en voortgezet. Hij ondersteunt mij nog steeds als ondernemer.
Hoe is het om een familiebedrijf voort te kunnen zetten?
Als ik mijn vader mag geloven, dan zou mijn opa heel erg trots zijn op ons. Zelf sta ik niet dagelijks stil bij het feit dat het een familiebedrijf is, maar het maakt me wel extra gedreven en trots. Op dit moment is het bedrijf ook nog van mijn vader. Hij is hier niet dagelijks, maar komt regelmatig langs om te kijken hoe het gaat. Uiteindelijk is het plan om het bedrijf volledig over te nemen.
Wat vind je het leukste aan ondernemen?
Het allerleukst vind ik de afwisseling die ik als ondernemer heb en dat ik zelf bepaal welke koers we varen. Het contact met de klanten vind ik bijvoorbeeld erg leuk. Door direct in contact te staan met onze klanten, krijg ik ook de beste tips en inspiratie voor mijn bedrijf. Daarom sta ik graag in de winkel.
Wat heb je geleerd als ondernemer?
Als ik iets geleerd heb, dan is het wel om met de tijd mee te gaan. Blijf nooit stilzitten. Ook niet als je denkt dat alles goed gaat. Je moet nieuwe dingen doen en je klanten verrassen.
Heb je een tip voor andere ondernemers?
Trek je niets aan van wat anderen van je keuzes en ideeën vinden. Volg je eigen gevoel en geloof in jezelf. Jij bent de ondernemer. Jij moet het regelen.
Startende ondernemers zou ik adviseren het meteen groots aan te pakken. Laat zien wie je bent en wat je doet. De eerste indruk is, vind ik, het belangrijkst. Begin dus niet half. Durf en doe het!