Sinds 1 februari van dit jaar is het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum onderdeel geworden van het grotere HumanTotalCare dat zich eveneens richt op duurzame inzetbaarheid. Oprichter en directeur Hans Spanjers van het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum kijkt terug op het verkoopproces en geeft tips.
Waarom heb je het bedrijf verkocht?
‘Om een paar redenen. Ten eerste omdat ik zag dat de markt explosief was. Vorig jaar hebben we heel goed gedraaid en veel nieuwe klanten gekregen. We zijn echt de specialist geworden in werken in onregelmatige diensten. Ten tweede: ik ben 65 jaar en ik dacht: ik moet nu gaan verkopen of mijn opvolging gaan regelen. Ik hoopte de onderneming aan het personeel te kunnen verkopen maar zij hebben gekozen om in loondienst hun loopbaan voort te zetten en niet als ondernemer.’
Hoe zorg je voor succesvol verkooptraject
Bij het verkooptraject zocht Spanjers professionele ondersteuning om te voorkomen dat hij te emotioneel betrokken zou zijn bij de onderhandelingen. ‘Ik heb voor Wim Nijhof gekozen als voorzitter van de onderhandelingsdelegatie. Dat was heel plezierig en het heeft goed gewerkt. Je hebt voor jezelf een verwachtingspatroon van hoe het gaat lopen, maar zeker in de onderhandelingen zijn er altijd momenten waarop het anders gaat. Het is fijn als je dan ondersteuning hebt.’
Keuzes maken
‘Er waren drie partijen die belangstelling hadden en dan is het de kunst om te beste keus te maken. En als je dat hebt gedaan, is het zaak om deze keus zo goed mogelijk uit te onderhandelen. Als je er zelf emotioneel bij betrokken bent, bereik je eerder de grens waarop je denkt: ik vind het wel goed. Zeker ook omdat je de mensen steeds beter leert kennen. En dan is het verstandig om een extern iemand erbij te hebben die zegt: ‘Nee dat moeten we nog regelen. Daar zit misschien nog ruimte of: we zouden dit of dat nog kunnen uitproberen.’ Dat heeft uitstekend gewerkt.’
Verkoopmemorandum
‘Ik heb zelf de drie partijen uitgezocht. Daarna heb ik met mijn commerciële team en Wim de aanpak bepaald. Voor een relatief kleine organisatie hebben we het echt heel gedegen aangepakt.
Eerst heb ik een verkoopmemorandum geschreven om met die drie partijen tegelijk te kunnen onderhandelen. Dat is veel werk. Je zet op papier wie je bent, wat je onderscheidend maakt, hoe de markt zich ontwikkelt en waarom jouw bedrijf interessant is voor die andere partij. Het was een heel mooi maar ook wel lastig traject.’
Niet meegaan in de euforie van de deal
‘Op 22 of 23 november vorig jaar bereikten we overeenstemming met de kopende partij. Terwijl je zelf denkt dat het rond is, gaan de juristen en accountants er nog eens goed naar kijken. Die zien achter elke boom een vijand staan. Aan het eind van een lang traject is dat lastig. Je bent zelf goed van vertrouwen en je hebt er zin in. Vervolgens moet je dan gaan nadenken over allerlei dingen die fout kunnen gaan. Dat moet op papier worden gezet. Als je dan niet een extern iemand erbij hebt, laat je je heel snel verleiden om mee te gaan in de euforie. Dan kan het zijn dat je de komende twee tot drie jaar aanloopt tegen dingen die je beter had moeten regelen.’
Trek je de deur achter je dicht of blijf je nog betrokken na de verkoop?
‘Voorlopig blijf ik nog 2 jaar betrokken bij het bedrijf. In die tijd ga ik zoeken naar een opvolger en ik Ihoop aan het eind van dit jaar iemand te vinden. Dan heb ik nog een jaar de tijd om hem of haar zo goed mogelijk te introduceren en klaar te stomen om mijn taken over te nemen.
Het mooie is dat TotalHumanCare gaat investeren om mijn kindje volwassen te maken. Zij geloven net als ik in een positieve benadering en het geven van kleine duwtjes in de rug om mensen de goede kant op te laten gaan. Het is mooi dat alle mensen mee zijn overgegaan, ook de freelancers waar ik veel mee werk. De komende tijd gaan we explosief groeien. Ik kijk dan ook met veel plezier naar de komende twee jaar!’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Prima. Ze helpen mij goed met de jaarrekeningen en eens in de zoveel tijd ga ik bij ze langs voor financieel advies of pensioenadvies. Ik heb altijd een goed contact met Charles Fifis, die een stuk van de jaarrekening en boekhouding doet, en Wim Kemink die de salarisadministratie doet. Bij de succesvolle verkoop van het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum aan HumanTotalCare begin dit jaar was Wim Nijhof de leider van ons onderhandelingsteam, waar ook Jeffrey Scheffer deel van uitmaakte.’
Lees ook deel 1 van het gesprek met Hans Spanjers: Vitaal leven en werken. Hans Spanjers van het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum vertelt hoe je dat doet. # deel 1