Hoe weet je dat je een ondernemer bent? Jeroen Drabbe ontdekte het zo…
Jeroen Drabbe is (mede) eigenaar van de succesvolle bedrijven AbelLeisure, PuurSpa en Hospitality Concepts. Na 20 jaar te hebben gewerkt in loondienst, besloot hij het roer om te gooien en voor zichzelf te beginnen. Wat deed hem besluiten om het avontuur als ondernemer aan te gaan?
“Ik vond het leuk om hard te werken voor anderen, maar ik wilde hard werken voor mezelf.”
Wilde je altijd al ondernemer worden?
Ja, het ondernemerschap heeft altijd al in mijn bloed gezeten. Ik runde de hotels waar ik heb gewerkt altijd als een ondernemer. Op mijn 15e ben ik in een hotellerie beland en heb ik mij opgewerkt tot directeur van verschillende hotels.
Wat was voor jou het punt om het roer om te gooien?
Altijd al was ik bezig met de gedachte: Waarom slapen gasten in ons hotel en wat kan ik doen om het die gasten écht naar hun zin te maken. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat gastvrijheid door iedereen anders wordt beleefd. Er is geen standaard, het is afhankelijk van de gemoedstoestand van de gast. Met deze informatie ontwikkelde ik bij het hotel waar ik werkte een belevingshotel. Uiteindelijk kon ik het niet helemaal ontwikkelen zoals ik het zelf zou willen. Ik werd beperkt door de ketenfilosofie waaraan we ons als hotel moesten confirmeren. Ik besefte dat ik twee dingen kon doen: een eigen hotel starten of andere bedrijven advies geven over hoe zij hun gastvrijheid kunnen verbeteren. Gastvrijheid en beleving waren mijn focus.
Hoe voel je dat, dat je voor jezelf moet beginnen?
Ik vond het hartstikke leuk om hard te werken voor anderen, maar ik wilde hard werken voor mezelf. Mijn eigen keuzes maken en de dingen doen die voor mij van waarde zijn. Ik kon mijn ei niet goed kwijt.
Hoe is het echt, ondernemer zijn?
Ondernemer zijn is ontzettend leuk, maar het is hard werken. Er waren momenten dat we letterlijk de broekriem aan moesten trekken. Hoe flexibel ben je dan? Je moet echt in je bedrijf blijven geloven en anticiperen op veranderingen in de markt. Ondanks zo’n mindere periode, ben ik heel erg blij dat ik de sprong in het diepe heb genomen. Ik zou het zo weer doen. De vrijheid die je als ondernemer ervaart is heerlijk.
Wat is jouw tip voor mensen die ook de stap willen maken?
Denk goed na over waarom consumenten of organisaties iets van jouw bedrijf zouden willen hebben. Wat wordt de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? En als je dat duidelijk weet, is men bereid daarvoor te betalen? Als je echt met het idee speelt en een passie hebt waarmee je ook je brood denkt te kunnen verdienen, dan moet je ervoor gaan want anders krijg je spijt.
Is er een goed moment om te beginnen?
Ik heb geleerd dat er altijd wel een reden is om niet te beginnen. Daar moet je je niet door tegen laten houden. Er zijn altijd mensen die het je afraden. Geloof in jezelf! Ik heb 20 jaar in loondienst gewerkt en op het moment dat ik het roer omgooide had ik twee kinderen en was de derde op komst. Ik gaf mijzelf een jaar de tijd om mijzelf en mijn idee te bewijzen.
In 2004 ben ik begonnen met Hospitality Concepts. Met dit bedrijf geeft ik nog steeds advies en ontwikkelen wij concepten op het gebied van gastvrijheid. Wat ik toen nog niet wist, is dat ik met mijn zakenpartner Fred van Schoonhoven AbelLife en later ook AbelLeisure zou beginnen.
AbelLife en AbelLeisure, wat zijn het voor bedrijven?
AbelLife is een app met meer dan 400 fiets- wandel- vaar- en ruiterroutes. Bij het bedrijf AbelLeisure ontwikkelen we samen met de opdrachtgever creatieve routeconcepten zoals themaroutes, een routenetwerk, maken we routeborden en informatiepanelen en doen de marketing en monitoring van de routes.
Hoe is het idee ontstaan?
Tijdens mijn jaren in de hotellerie had ik vaak wandelaars en fietsers te gast. Als gasten bij de receptie vroegen naar een wandel- of fietsroute, gaven we een A4’tje waarmee ze ongeveer vier keer rechtsaf moesten gaan. Ze waren buiten geweest, maar hadden geen idee waar ze waren geweest. Ik wilde dat ons hotel ook herinnerd werd omwille van de leuke omgeving, de mooie routes. Zo ontstond het idee om de beleving van een gids in een route te verwerken, zonder dat er een gids aan te pas hoeft te komen.
Ik ontmoette mijn huidige compagnon Fred en samen zijn we in 2005 begonnen het idee uit te werken. In 2006 brachten we de eerste digitale routes uit met verhalen in de vorm van video, audio en foto’s. Toen nog op een PDA (Personal Digital Assistant). Veel ontwikkelingen later hadden we in 2011 de app.
Wat is jouw tip voor succes?
Ik hou mij veel bezig met productontwikkeling en ben altijd opzoek naar nieuwe kansen in de markt. Dat doe ik voor onze opdrachtgevers, maar ook voor ons bedrijf. Je onderzoekt voortdurend hoe je van toegevoegde waarde kan blijven. Zo produceren we naast onze routes ook onze eigen (route)borden onder de naam BioPanel en maken we de resultaten van onze routes meetbaar door een eigen technologie. De (route)borden zijn CO2 neutraal en volledig bio-based. Sinds een paar maanden hebben we ze in gebruik en nu al merken we dat ook andere bedrijven er geïnteresseerd in zijn.
Wat is de kracht van jullie bedrijf?
Je kan van alles bedenken en ontdekken, maar je moet het idee wel concreet kunnen maken. Onze kracht is dat wij een team verzameld hebben waarmee we ideeën ook daadwerkelijk kunnen realiseren. We zetten door tot we het voor elkaar hebben gekregen. Zorg er dus voor dat je mensen om je heen verzamelt met expertises en competenties die je als bedrijf nodig hebt om te groeien. Met mijn compagnon Fred kan ik lezen en schrijven.
Jeroen Drabbe over TweeDee:
“TweeDee is mijn eerste accountant en ik ben nooit meer weggegaan. Dat zegt genoeg, toch? Ik vind een goede relatie en persoonlijke aanpak erg belangrijk. Bij TweeDee heb ik het gevoel dat ze weten wat ik belangrijk vind en wat er zich in mijn bedrijf afspeelt. Het gaat vaak over vertrouwelijke dingen en TweeDee gaat daar integer mee om. Als er iets is kan ik altijd bellen en rekenen op goed advies.”