‘Ik was altijd bezig met de volgende carrièrestap.’ – Jolanda Jansen
Jolanda is sinds 2011 directeur van het succesvolle bedrijf Rotterdam Ahoy. Samen met een collega voert zij de directie. Waar haar collega zich met name bezighoudt met het gebouw en de verhuur/operatie, houdt Jolanda zich bezig met de productie van eigen evenementen. Het gebouw bestaat uit een arena (sportpaleis), beurshallen en een congres- en vergadercentrum. Ahoy biedt een thuishaven aan internationale artiesten, topsporters, politici en andere prominenten. Jolanda: “Het gaat ons erom dat iemand hier een geweldige tijd heeft, blij naar huis gaat en graag terugkomt.”
Wat is Rotterdam Ahoy voor een bedrijf?
“Ahoy is een plek die je associeert met een ervaring. De locatie wordt gehuurd door organisatoren van een beurs, congres, (sport)evenement, concert of show. Daarnaast is Ahoy zelf ook organisator. Voorbeelden van grote evenementen zijn: ABN AMRO World Tennis Tournament, North Sea Jazz Festival, Gastvrij Rotterdam, De Vrienden van Amstel Live, en ARCHITECT@WORK. Elke dag zijn we bezig om een maximale bezetting in het gebouw te krijgen. Je kunt ons wat dat betreft vergelijken met een hotel of vliegtuig. We “verleiden” klanten om hier iets te organiseren en zorgen ervoor dat het goed georganiseerd wordt. Er komt veel kijken bij de organisatie. Denk alleen al aan de komst van een bezoeker (garderobe, kassa, eten en drinken). Alles moet logistiek én wat betreft ervaring kloppen.”
Welk evenement is je favoriet?
“Ik ben bij elk evenement betrokken, maar bij de Zesdaagse van Rotterdam (wielerspektakel op de baan) helemaal. Dit heeft heb ik in mijn eerste jaar (2005) als eventmanager bij Ahoy mee op poten gezet. Muziek en sportevenementen vindt ik het leukst. In de loop der jaren hebben we veel grote WK’s gehad. Een gebouw vol atleten en fans is waanzinnig spectaculair. Als ik bij een evenement ben, voel ik me trots op alles wat ik doe en heb bereikt met mijn team. Ook ben ik trots op het feit dat Ahoy meer dan gezond en zonder rode cijfers door de economische crisis is gekomen.”
Wat maakt het bedrijf succesvol?
“Ahoy gaat om de mensen die met plezier doen waar ze goed in zijn. Het team is onze kracht, want anders hebben we een leeg gebouw. Wat we ook van veel klanten horen, is dat we erg Rotterdams zijn. Rotterdams staat direct gezegd voor: geen gezeur en we regelen het. Het vaste team van 250 mensen, waarvan 150 fulltimers, is persoonlijk, professioneel, oplossingsgericht, concreet en kan snel schakelen. Wij zijn bereid om de klant echt te helpen en een risico in de investering mee te lopen, want als het met de klant goed gaat, dan gaat het ook met ons goed. Wat we doen is misschien niet super ingewikkeld intellectueel gezien, maar er komt veel gedrevenheid bij kijken. We willen mensen blij maken.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“Ahoy heeft een eigen accountant, maar de administratie en belastingaangiften van mij en mijn partner Wouter doet TweeDee. Ook de administratie van mijn vader en zijn broers liggen bij TweeDee. In het verleden zelfs de administratie van de vader van mijn vader. Er zit een stukje persoonlijke historie in onze relatie. Bij TweeDee gaan de diensten verder dan de administratie en het jaarverslag. Ik weet dat ik voor advies altijd bij ze terecht kan, dat ze met mij meedenken en ongevraagd advies geven. Het team is deskundig en professioneel. De toonzetting vind ik persoonlijk en de communicatie is minder geformaliseerd als bij de grote kantoren. Het team schakelt snel en werkt goed samen. Het stelt mij gerust dat mijn administratie in goede handen is.”
Wat is je drijfveer?
“Samenwerken en passie voor mensen en entertainment is mijn drijfveer. Het geeft een kick om alle schakels in de keten te laten kloppen en daarmee de bezoekers te verrassen. Er komt veel creativiteit bij kijken en elke keer weer leggen we de lat hoger om verwachtingen te overtreffen. Ik heb hier echt lol in. Het blijft ook spannend als de kaarten van een evenement in de verkoop gaan. Creativiteit haalt ik uit van alles. Ik heb een actief leven en hou ook in mijn vrije tijd van dingen ondernemen. Zo hou ik van uit eten gaan, vakanties en de bioscoop of het museum bezoeken. Het liefst samen met vriendinnen of mijn partner Wouter.”
Wat is je ambitie?
“Ik krijg energie van ondernemerschap en mijn functie bij Ahoy. Eerder was ik altijd bezig met de volgende carrièrestap. Op dit moment kan ik geen leukere en uitdagendere functie bedenken dan mijn huidige functie bij Ahoy. Zo lang ik hier energie uithaal en het gevoel heb iets te kunnen bijdragen, stop ik er ook energie in. Blijven leren en groeien vindt ik belangrijk voor mijzelf en Ahoy. Dat is mijn ambitie, maar dan wel in teamverband en met plezier. Ook letterlijk groeit Ahoy. In het voorjaar van 2017 is de bouw gestart van de grootste theater-/congreszaal van Nederland.”