‘Ik ben eigenlijk timmerman.’ – Martin Holleboom
Als eigenaar en verkoper blaakt Martin van energie en enthousiasme. Het zit in zijn DNA om klanten blij te maken. Dit doet hij elke dag weer in Expert-winkel Twello, de grootste van heel Nederland. ‘Moe zijn’ komt niet in zijn woordenboek voor. Zo is hij ook penningmeester van ondernemersvereniging Twello centrum en zit hij in de assortimentscommissie en formuleraad van Expert. Onlangs is zijn droom uitgekomen en is de winkel verhuist naar een groter pand.
Wat is Expert Twello voor een bedrijf?
“Expert is een klantgerichte vakspeciaalzaak in home-elektronica die zich onderscheidt met de pijlers; Beste Service, Persoonlijk Advies en Vertrouwd Dichtbij. Ik zeg altijd tegen mijn collega’s dat we een winkel moeten runnen zoals een restaurant. Als de entourage, de kwaliteit en het personeel goed is, dan komen mensen terug. Expert Twello is de grootste Expertwinkel van Nederland met een totale oppervlakte van 1.250 vierkante meter. In de winkel wordt elektronica als laptops, wasmachines en koffiezetapparaten verkocht. Elektronica hoort iets toe te voegen aan het leven van de klant. Als dat nu plezier, gemak of beide is, dankzij onze persoonlijke benadering is de klant verzekerd van het beste advies en een goede service. Daarnaast kun je bij Expert Twello ook terecht voor een reparatieverzoek, bezorgservice, productdemonstraties en de inbouw van o.a. keukenapparatuur.”
Hoe ben je ondernemer geworden?
“Van beroep ben ik timmerman. Tenminste, dat is waarvoor ik heb gestudeerd. Mijn carrière begon als kruidenier bij de Albert Heijn in Deventer. Daar heb ik doorgeleerd tot Assistent Bedrijfsleider. Na verschillende functies bij supermarktketens, kwam ik bij Expert de Buijzer terecht. Ik ben in het vak gerold. 18 jaar heb ik de Expert gerund voor meneer en mevrouw de Buijzer. Vanaf januari 2008 ben ik eigenaar van het bedrijf geworden. Het was een rijdende trein, ik kon zo verder.”





Wat is er sinds 2008 verandert?
“Tegen de directeur van de Nederlandse Expert Groep zei ik: Als in de nieuwe winkel een klant binnen komt lopen, wil ik dat hij/zij het ‘wauw-effect’ heeft. En dat is gelukt, ik hoor niet anders. Ik heb alles uit de kast gehaald om een succes van de verbouwing te maken. In de oude winkel ontbrak het aan ruimte om alle producten te laten zien. Als je niet kunt laten zien wat je hebt, dan verkoop je het ook niet. In het nieuwe pand heb ik daar wel de ruimte voor. Hiervoor verkocht ik 10 waterkokers in de winkel. Nu verkoop ik zeker 40 varianten.”
Wat is de kracht van het bedrijf?
“Met 100% zekerheid durf ik te zeggen dat ik 99% van de problemen opgelost krijgt. Het persoonlijke contact met onze klanten vinden wij het allerbelangrijkst. Dat is de kracht van ons bedrijf en wat ons van de giganten en webwinkels onderscheidt. We nemen tijd, bieden koffie aan en stellen ze zo nodig gerust. Ook al is het nog zo druk, elke klant verdient dezelfde aandacht. Dit doe ik natuurlijk niet alleen. Met een enthousiast team van 18 collega’s streven we dit na. De winkel trekt met deze formule niet alleen klanten uit Twello, maar uit vrijwel de hele Stedendriehoek en zelfs daarbuiten.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“Goed, ik ben erg tevreden. Om de winkel draaiende te houden heb je een goede account/fiscalist nodig. De samenwerking bevalt met TweeDee. Het persoonlijke karakter van onze winkel zie ik ook terug bij TweeDee. Wim Nijhof is trots op mijn bedrijf. Hij zegt dat er maar weinig presteren wat ik presteer.”
Wat is je drijfveer?
“Het voelt voor mij alsof ik op de aarde ben gezet om mensen te helpen. Ik ben een mensenmens. Ik wil dat mensen blij en gelukkig zijn. Ik voel me voldaan als klanten tevreden zijn en als ik ze kan verrassen. Dat ik elke ochtend om 8:00 begin en 23:00 klaar is, maakt mij niet uit. Ik haal zoveel energie uit het werk. Als dat niet meer zo is dan schei ik ermee uit.”




Op welke prestatie ben je het meest trots?
“De verhuizing is voor mij als een droom die is uitgekomen. Een ander uitzonderlijke prestatie is dat bezoekers uit Lelystad hun hele huisraad van 13.500 euro hebben gekocht bij Expert Twello. En dat terwijl ze alleen even wilden kijken. Ze waren zo goed geholpen, dat ze een week daarna kwamen om een taart te brengen. Waar maak je dat nog mee? Bij ons dus.”
Wat is je ambitie?
“Nu geniet ik nog met volle teugen van mijn nieuwe winkel. Ik heb de ambitie om een perfecte winkel te houden & de winkelformule te blijven verbeteren.”