Melenhorst Klokken en Antiek trekt liefhebbers uit binnen- en buitenland. # deel 1
Ruim veertig jaar geleden startte Wil Melenhorst met de reparatie, restauratie en verkoop van antieke klokken en meubelen in Twello. Inmiddels heeft zijn zoon Sander met zijn vrouw Marlies het bedrijf overgenomen en is Melenhorst Antiek en Klokken een begrip onder antiekliefhebbers in binnen- en buitenland. Marlies Melenhorst geeft een kijkje achter de schermen van het familiebedrijf.
Jullie zijn gespecialiseerd in antiek, is dit een niche?
‘Ja en nee. Onze klantenkring bestaat voor een deel uit publiek dat echt van antiek houdt, maar we merken dat de doelgroep zich uitbreidt. Het zijn niet meer alleen de echte liefhebbers. We zien ook mensen die hun huis modern inrichten en zoeken naar een paar bijzondere stukken die sfeer en eigenheid kunnen aanbrengen. Dan komen ze bij ons terecht voor een kast of een mooie klok.
Soms is antiek ook gewoon mainstream. Mijn vrienden zijn soms verrast als ze in de winkel komen. Ze hebben geen idee wat ze van antiek vinden. Soms hebben ze wel een idee en dat is dan niet altijd positief. Maar als ze bijvoorbeeld de oude schoolklokken zien, stellen ze hun oordeel bij en willen ze ook zo’n klok aan de muur.’

Is antiek terug van weggeweest?
‘Jazeker, de belangstelling voor antiek is terug. Het past in deze tijd waarin mensen willen weten waar iets vandaan komt en of het eerlijk is geproduceerd. Oude antieke meubelen vertellen een verhaal. Ze hebben karakter en geven duidelijk je smaak weer. Bovendien zijn ze duurzaam. Je blaast iets wat al bestaat nieuw leven in.’
Hoe groot is de markt voor antiek?
‘Vroeger, in de jaren zeventig tot negentig van de vorige eeuw, kwamen alle klanten uit de buurt. Nu komen ze uit heel Nederland. Ook de Duitsers weten ons te vinden. In Duitsland zijn niet veel klokkenmakers en antiquairs dus komen ze bij ons terecht. Sinds enige tijd hebben we ook een Duitse website. Daarnaast verschepen we klokken naar Amerika, iconen naar de Oekraïne en meubels en klokken naar Singapore.’
Eerste kennismaking op internet
De meeste mensen vinden Melenhorst via internet. Na een eerste kennismaking op internet volgt volgens Marlies in veel gevallen alsnog een bezoek aan de winkel. ‘Laatst hadden we een boer uit Californië in de winkel. Hij was hier was voor een conferentie en combineerde dat met een bezoek aan ons. In Amerika hebben ze weinig antiek. Een zeventiende-eeuwse kast weten ze wel te waarderen. ‘
Waar vind je mooi antiek?
‘Overal en nergens. We krijgen veel aangeboden door particulieren en handelaren die precies weten wat wij zoeken. Daarnaast gaan we ook vaak samen op reis om in te kopen bij handelaren en adresjes waarvan wij weten dat ze stukken hebben die wij mooi vinden. Dat zijn geen mooie winkels maar grote hallen waar het antiek driehoog staat opgestapeld. Het is een sport om daar mooie stukken uit te halen.’

Hoe bepaal je of het een goed stuk is of niet?
‘Sander is degene die de eindkeuze maakt. Ik ben meer de gastvrouw en doe de PR. Samen met Ans onze winkelmedewerkster bepaal ik hoe de winkel eruitziet en Sander zorgt dat we goede spullen hebben. Uiteindelijk hakt hij de knoop door. Hij heeft een opleiding gedaan en heeft veel ervaring vanuit de praktijk. Handelen in antiek is een kwestie van leren en heel veel zien.
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Onze relatie met TweeDee is goed. Ik weet bij wie ik moet zijn als ik iets heb. En, weet ik het niet dan mail ik Wim Nijhof die het regelt. Het is een klein bedrijf. We zaten hiervoor bij een grote accountant en daar hadden we het gevoel een nummer te zijn. Dat is nu niet zo. Ze denken mee. Aan het begin van de lock down kregen we een mailtje van Wim over het noodpakket. We hadden het niet nodig, maar het is fijn om achter de hand te hebben.’