Ondernemen in coronatijd. Hoe doet Arthur Vroklage van Het Pakhuis Wonen in Deventer dat?
Ondernemen in coronatijd hoe doe je dat? Wat betekenen de overheidsmaatregelen voor jouw onderneming. Kun je door met je activiteiten of ben je gedwongen de zaak te sluiten? Hoe beperk je de schade of zie je juist kansen? We vragen het Arthur Vroklage van Het Pakhuis Wonen.
Klanten zijn serieuzer en komen om te kopen
De lockdown die halverwege maart werd afgekondigd, verraste Arthur Vroklage en leidde in het begin tot veel stress. ‘Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Er was in die periode vooral veel onwetendheid en mensen bleven zoveel mogelijk thuis. In de eerste paar weken kwam er geen klant. Na verloop van tijd raakten de mensen wat meer gewend aan de opgelegde beperkingen en kwamen ze weer bij ons binnen. Je ziet nu wel dat de klanten die komen veel serieuzer zijn en echt van plan zijn om iets te kopen. Naar omstandigheden gaat het goed, maar de liquiditeit staat wel onder druk.’
Voorzorgsmaatregelen
Na de persconferentie van premier Rutte heeft Vroklage druk gegoogeld om erachter te komen wat voor voorzorgsmaatregelen hij moest nemen. ‘Via de site van de RIVM hebben we stickers met daarop de maatregelen gemaakt en op de deur geplakt. We hebben handgel bij de ingang gezet en ontsmettingsmiddel voor de pin geregeld. Eigenlijk alle algemene maatregelen om te voldoen aan het ‘nieuwe abnormaal’ zoals ik het noem. Normaal is dat je mensen een hand geeft of, als je ze beter kent, eens een arm om de schouder legt. Dat gaat nu niet.’
Voldoende ruimte
Het voordeel van zijn meubelzaak is de grote oppervlakte waardoor mensen elkaar niet snel in de weg lopen. Toch heeft ook Vroklage te maken met de anderhalve meter richtlijn. ‘We hebben berekend dat er maximaal 36 mensen tegelijk binnen kunnen. Dat gebeurt niet zo vaak. We vragen ook of de bezoekers uit één gezin komen of niet. Verder zit de sleutel in de deur. Dat was ook een RIVM-richtlijn. Zodra het te druk wordt, kun je meteen de deur op slot doen.’
Markt trekt aan
Bij gebrek aan klanten dook de omzet in de eerste weken naar beneden. ‘In de eerste weken dacht ik: waar gaat dat heen? Als je de omzet met 80 tot 90% ziet terugvallen, word je niet vrolijk. Inmiddels weten de klanten Het Pakhuis Wonen weer te vinden. De achterstand die we in de eerste weken opliepen, is in de laatste zes weken weer goed gemaakt. Mensen gaan niet op vakantie of blijven in eigen land. Ze besluiten om het geld dan maar aan het huis te besteden. Dat zie je aan de drukte in de bouwmarkten en dat zien wij ook terug. Ze kopen nu die nieuwe bank. Dat is een geluk bij een ongeluk.’
Liquiditeit
De coronacrisis is wel een aanslag op de liquiditeit van de woonwinkel. ‘Als meubelzaak verkoop je iets en acht tot tien weken later lever je dat af. Dan pas krijg je je geld. Door de coronacrisis leveren de toeleveranciers veel later uit. Soms moeten we dan wel 16 weken wachten op een bestelling en dan hebben we geen liquiditeit. Normaal heb je een cyclus van 8 tot 10 weken, maar dat is nu 16 weken. Al die weken dat je minder geld verdient, moet je wel opvangen. Gelukkig hebben we een goede financiële buffer, maar het blijft oppassen.’
In tegenstelling tot veel andere ondernemers maakt Vroklage geen gebruik van ondersteunende overheidsmaatregelen. ‘Dat hebben we wel uitgezocht, maar ik kwam nergens voor in aanmerking.’
Begrip van klanten
Naast klanten die het de eerste paar weken lieten afweten, kreeg Vroklage ook te maken met leveranciers uit China of Italië die door de corona later leverden. ‘Ik heb bankstellen waarvan de stof in Italië wordt gemaakt. Die stof is er niet dus de bank kan niet gestoffeerd worden. Daar wacht ik al 16 weken op. Op die manier blijft de liquiditeitspositie lastig.’
Het positieve is dat de klanten alle begrip voor de vertraging hebben. ‘Er is niemand geweest die een order heeft afgezegd. Ze begrijpen de overmacht. Dat is een meevaller. Dat zat wel in mijn achterhoofd.’
Toekomst
Over de toekomst is Vroklage positief. ‘Ik denk dat de werkloosheid zal stijgen maar dat de economie meer veerkracht heeft dan in 2008/2009 na de bankencrisis. Het geld is er wel. De huizenmarkt is nog steeds erg krap. Dat is ook een graadmeter voor de meubelbranche. Als er geen nieuwe uitbraak komt en we weer worden opgesloten, kan het volgens mij meevallen. Mijn vertrouwen is wat dat betreft vrij hoog.’
Wil je meer informatie over ondernemen in coronatijd?
Team TweeDee houdt alle coronamaatregelen nauwkeurig in de gaten om u, zodra de situatie zich wijzigt, te informeren. Word je als ondernemer getroffen door de Coronacrisis en wil je meer weten over de aangekondigde maatregelen, dan kun je contact opnemen met Jeffrey Scheffer (scheffer@2dee.nl, 0570 210500 of via onderstaand contactformulier).
Lees hier meer over de getroffen noodmaatregelen
Wat kunnen we betekenen?
