Peter Wichink Kruit van WK Scooter Centre: ‘Altijd de ambitie gehad een eigen bedrijf te hebben.’
WK Scooter Centre in Deventer is een specialist op het gebied van nieuwe en gebruikte bromfietsen, scooters en scootmobielen. De huidige eigenaren Peter en Angelique Wichink Kruit namen in 2012 het bedrijf over van Peters ouders. Voor Peter stond al vroeg vast dat hij later in de zaak zou gaan. ‘Ik heb altijd de ambitie gehad om een eigen bedrijf te hebben. Handel en verkopen zit in mijn bloed.’
Derde generatie in het bedrijf
Peter en Angelique zijn de derde generatie in het bedrijf dat in 1962 werd opgericht door Anton Harmelink in De Worp. ‘Mijn vader was zijn eerste werknemer van Harmelink Tweewielers en toen de kinderen van Harmelink niet verder wilden, is mijn vader benaderd om de zaak over te nemen. Wij zijn nu de tweede generatie Wichink Kruit in het bedrijf.’
Met het vooruitzicht van een opvolger besloten Jan en Ans Wichink Kruit te verhuizen naar een nieuwe locatie omdat verdere groei midden in de woonwijk De Worp niet mogelijk was. In 2000 werd het nieuwe pand aan de Hunneperweg betrokken en veranderde de naam in WK Scooter Centre.
Ervaring opdoen bij anderen
Voordat Peter WK Scooter Centre van zijn ouders overnam ging hij eerst ergens anders aan de slag om ervaring op te doen. ‘Op 15-jarige leeftijd liep ik stage bij een grote motorzaak in de regio waar ik begon met poetsen. Na vakantie- en zaterdagwerk ben ik daar vanaf mijn 16e in dienst gekomen en klom ik langzaam op in verschillende functies, onder andere de werkplaats en het onderdelenmagazijn. Daar heb ik tot 2002 gewerkt en toen ben ik in eerste instantie in loondienst bij mijn vader gekomen. In 2006 ben ik met mijn vader de vof aangegaan en in 2012 is mijn vader uit het bedrijf gegaan en is Angelique in de zaak gekomen.’
Hoe is jullie taakverdeling geregeld?
‘Angelique doet de boekhouding, reclame en marketing en de website en werkt mee in de winkel als het nodig is. We hebben zeven medewerkers. Vijf werken in de werkplaats en één medewerker werkt, net als ik, in de winkel en het onderdelenmagazijn. Tot slot is er onze chauffeur, die een gevarieerd aantal uren werkt, afhankelijk van het aantal ritten per week.
Op maandag ben ik alleen in de winkel en dat is altijd een drukke dag met veel telefoontjes. Ik ben dan altijd blij als Angelique er is. Zo helpen we elkaar. Het kan af en toe knetteren, maar we werken graag samen! Angelique werkt officieel drie dagen maar ze doet tussendoor thuis, naast ons huishouden met drie kinderen, ook nog veel voor de zaak.
Zelf doe ik de inkoop, het prijzen van occasions, verkoop en inruil. Gesprekken met importeurs en dealerschappen doen we vaak samen. We gaan ook samen naar dealershows. Verder doe ik de klantcommunicatie en automatisering.’
Wat is jullie sterke kant?
‘Of het nu om een goedkope of dure scooter gaat, we nemen altijd de tijd voor een klant. Dat is ook een van onze pluspunten. Je krijgt veel informatie van de klant en daar moet je de juiste keuze uit filteren. Het komt wel voor dat je anderhalf uur aan de praat bent met een klant en dat vind ik helemaal niet erg. Mensen geven aan dat ze het fijn vinden dat ze goed geholpen worden.
Daarbij is het ook belangrijk dat je open en eerlijk bent. Je moet mensen het hele verhaal vertellen. Bijvoorbeeld: klanten die bij ons een elektrische scooter kopen leg ik uit dat ze voordeel hebben van lage onderhouds- en gebruikskosten, maar rekening moeten houden met een hogere afschrijving. Want onder andere de levensduur van de accu is van invloed op de restwaarde van de scooter. Soms kiezen ze dan toch voor een scooter met verbrandingsmotor.’
Zijn er ook nadelen?
‘De energie die in het verkoopproces wordt gestoken wordt niet altijd beloond. ‘Nadeel van deze tijd is dat je de tijd neemt voor een goed gesprek en dat je daarna niets meer hoort omdat de klant de scooter via internet koopt. Dat is heel jammer, maar hoort erbij.’
Hoe is jullie relatie met TweeDee?
‘Onze relatie met TweeDee is goed. Wij hebben altijd contact met Wim Derksen. Hij heeft ons ook begeleid toen Peters vader uit de zaak ging. Hij heeft gesprekken met hen gevoerd en bemiddeld. Daar zijn we erg tevreden over. We spreken elkaar een keer per jaar, hij denkt met ons mee en geeft af en toe tips. Verder doet TweeDee onze salarisadministratie.’