Plaatwerker Joeri Van de Poel maakte van zijn passie zijn bedrijf
Liefhebbers van dure oldtimers weten de plaatwerkerij van Joeri Van de Poel in Wesepe moeiteloos te vinden voor het restaureren van hun Ferrari of Maserati. De pas 25-jarige Van de Poel heeft in deze wereld in korte tijd een ijzersterke reputatie opgebouwd met zijn vakmanschap. Het lukte hem om van zijn passie zijn bedrijf te maken.
Ambachtsman
Van de Poel is een ambachtsman die zichzelf de kunst van het plaatwerken eigen heeft gemaakt. Op de Havo voelde hij zich niet thuis en na twee keer zittenblijven ging hij op zijn 19e werken in een plaatwerkerij. Het was een leuke en leerzame periode maar hij kon er zijn draai niet vinden. In een schuurtje begon hij voor zichzelf met het opknappen van zijn Cadillac. Met een minimum aan gereedschap lukte het hem om het plaatwerk te restaureren.
Focus op kwaliteit
‘Al gauw kwamen er kennissen naar mij toe met klusjes zoals een Mercedes waar een nieuwe dorpel in moest. Dat waren echter niet de klussen die ik wilde doen’, aldus Van de Poel. ‘Ik dacht toen: als ik hiermee echt mijn geld wil verdienen, moet ik zorgen dat ik zo snel mogelijk tussen de serieuze klanten en projecten terechtkom. Ik heb me volledig gefocust op kwaliteit in de hoop dat dit zou opvallen.’
Dag en nacht bezig om vak onder de knie te krijgen
In de eerste jaren was hij dag en nacht bezig om het vak steeds beter onder de knie te krijgen. ‘Ik las alle boeken over plaatwerk die ik te pakken kon krijgen, keek filmpjes op YouTube en deed veel praktijkervaring op. Eigenlijk propte ik drie jaar werk in één jaar en dat twee keer achter elkaar. Op die manier ging het snel. Maar je bent nooit uitgeleerd. Je leert iedere dag weer bij op allerlei verschillende niveaus. Bijvoorbeeld over hoe je de werkplaats indeelt, wat voor gereedschap je nodig hebt, tot de technieken die gebruikt worden. Wist je dat elk werelddeel zijn eigen techniek heeft om plaatwerk te maken? Dat heeft te maken met de machines die ze gebruiken.’
Doorbraak met restauratie MGa
De doorbraak kwam met de restauratie van een MGa uit 1961. ‘Daar moest echt alles aan gebeuren. Dat was een uitdaging die mij ver boven mijn petje ging. Maar zo’n kans, zo’n mooie klus, krijg je niet snel weer.’ Uiteindelijk had de eigenaar maar heel weinig geld over voor de restauratie. Gelukkig had ik nog weinig kosten. Met deze klus kon ik erachter komen wat ik kon en dat ook laten zien.
Ik heb hier oneindig veel tijd in gestoken om de auto echt 100% te restaureren. Ik deelde dit op Facebook en Instagram en dat viel op in het wereldje. Snel na deze opdracht kwamen de eerste grote klanten waaronder een met een echte Maserati. Echt het hoge segment. Ik durfde bijna niet de slijptol in zo’n auto te zetten. Dat was wel een moment om mezelf verder te pushen.’
Al snel werd het schuurtje te klein en werd het bedrijfspand betrokken waar hij nu nog steeds werkt. ‘Vanaf dat moment is het gaan lopen. Toen werd het een echt bedrijf.’
Zo authentiek mogelijk herstellen
Voor Van de Poel is de grootste uitdaging een oldtimer zo authentiek mogelijk te herstellen. ‘Bijvoorbeeld die Maserati, ik vind dat je dat moet doen met de machines waarop ze dat vroeger deden. Want je ziet wel aan de binnenkant van de panelen, aan de sporen van de machine, op wat voor een manier het gemaakt is. Als je alle lasnaden op de juiste plek hebt, zal zelfs de grootste kenner niet meer kunnen zien of het nou origineel is of niet. Ik maak alles zelf met de hand. Uit een vlakke plaat metaal van 1 mm dik klop ik alle nieuwe onderdelen. ‘Met een geluk is het oude onderdeel er nog als voorbeeld, maar soms maak ik het onderdeel gewoon van foto’s na.’
Investeren in machines
De eerste jaren werden de verdiensten meteen geïnvesteerd in machines. ‘De machines die hier staan heb ik met mijn busje uit heel Europa opgehaald, die zijn echt supermoeilijk te vinden. Ze worden nog wel gebruikt maar niet meer gemaakt. Bijvoorbeeld het Engelse wiel, de plaatwerkmachine, heb in Engeland tegen de Schotse grens aan opgehaald bij een oude plaatwerker die stopte. Hij vond het hartstikke leuk dat er een jonge gast kwam voor zijn machines. Daar kon ik veel aan vragen en hij vond het ook leuk om iets uit te leggen.’
Geen autofanaat
Wie denk dat Van de Poel met zijn passie voor plaatwerken ook een autofanaat is heeft het mis. ‘Ik ben totaal geen auto jongen. Je ziet me niet kwijlen bij een BMW of Audi. Ik hou wel van oude Amerikaanse oldtimers en andere vintage items. Objecten met een geschiedenis, hoe geheimzinniger hoe leuker.’
IJzeren geduld en doorzettingsvermogen
Ondanks het feit dat er een goede arbeidsmarkt is voor ervaren plaatwerkers kiezen maar weinig voor het vak. Van de Poel heeft er wel een verklaring voor: ‘Het is een ongelooflijk moeilijk vak. Je moet echt zelf het wiel uitvinden als je geen leermeester hebt. Daar gaat veel tijd inzitten. En ook als je het vak beheerst, moet je over een ijzeren geduld en doorzettingsvermogen beschikken. Met een klein onderdeel van een auto ben je soms weken bezig.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘TweeDee doet voor mij de boekhouding, de jaaropgave en het fiscaal verslag, eigenlijk alles. Ik doe de kwartaalaangiften wel zelf maar de rest doen zij, en dat doen ze supergoed. In mijn werk kun je van tevoren niet zeggen hoelang een project gaat duren. Soms ben ik heel druk waardoor de boekhouding een beetje naar de achtergrond verschuift. Ik heb altijd contact met Hans van den Bovenkamp en die is heel begripvol. ‘Relaxed en heel professioneel’, zo zou ik ze omschrijven.’