‘De dozen stonden tot in de slaapkamer opgestapeld.’ – Ronald Lieferink
Ronald Lieferink is 25 jaar directeur/eigenaar van het familiebedrijf Horesca Lieferink. Zijn vader startte 1 januari 1959 een grossierderij in vleeswaren aan huis. Ronald: “Sindsdien is het bedrijf enorm gegroeid. Ik ben trots op wat mijn vader 50 jaar geleden heeft opgezet, dat succes wil ik behouden en doorzetten. Ook voor mijn kinderen.” Horeca heeft zijn hart verovert. “Het is een dynamische branche vol plezier, eten en drinken, dat past mij wel”, aldus Ronald. Naast dat hij een bedrijf runt, is hij ook voorzitter van het succesvolle Klompenfeest in Twello.
Wat is Horesca Lieferink voor een bedrijf?
“Het familiebedrijf Horesca Lieferink is een groothandel en gespecialiseerd in het leveren van alles op het gebied van eten, drinken en gerelateerde non food artikelen. We leveren met name aan restaurants en fastfood-bedrijven, maar ook aan instellingen, (sport)kantines en recreatiebedrijven. De kunst van ons vak is zorgen dat onze klanten de juiste producten op het juiste moment ontvangen.”
Hoe is het bedrijf ontstaan?
“Wijlen Lieferink senior startte aan de Rijkstraatweg een grossierderij in vleeswaren, genaamd Lieferink. De producten werden aan de deur verkocht. Het bedrijf aan huis werd steeds verder uitgebreid met een koelcel, diepvries en een groter assortiment. Op een gegeven moment werden de dozen tot in de slaapkamers opgestapeld. Toen het thuis niet meer ging, is het bedrijf in 1977 naar de Mosseler Goorstraat 5 te Twello verhuist. Hier bevindt zich, na veel verbouwingen en uitbreidingen, reeds de vestiging in Twello. In de loop der jaren is het bedrijf gegroeid tot wat het nu is: een bedrijf met een team van 100 mensen verdeeld over de twee vestigingen in Zeist en Twello. Zij werken op de vrachtwagen, in het magazijn en ondersteunend op kantoor.”
Wat is jouw rol en drijfveer?
“Ik ben letterlijk in het bedrijf opgegroeid. Doordat ik van kleins af aan al hielp, eerst met kleine klusjes en later als vrachtwagenchauffeur en magazijnbediener, heb ik veel kennis en ervaring opgedaan. Na enkele jaren werken wilde ik de wereld zien en heb ik gereisd. Ik deed definitief afstand van het familiebedrijf. Ik wilde wat anders. Na mijn terugkomst in 1990 uit Australië, wilde mijn vader graag dat ik terug kwam werken in het bedrijf. Ik wilde dat ook, maar niet meer zoals voorheen. Ik werd vertegenwoordiger en met een auto en kaartenbak ging ik de boer op om klanten te werven. Dat ging me goed af. Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar mijn huidige rol als directeur/eigenaar van Horesca Lieferink.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“De relatie met TweeDee is nog kort, maar het begin is goed. Ik ken Wim Nijhof al langer, en daarmee was de overstap naar TweeDee snel geregeld. TweeDee levert kwaliteit voor een betaalde prijs. Ik heb een klik met Wim Nijhof en het is prettig te ervaren dat ze klaar staan op het moment dat ik contact opneem,” aldus Ronald.
Wat is de kracht van het bedrijf?
“Het succes van de Horeca ondernemer staat in het bedrijf centraal. We gaan het gesprek aan met onze klanten. Samen kijken we of de producten die we leveren nog wel de juiste zijn. Dit doen we door het huidige product te proeven en te vergelijken met andere varianten. Op deze manier proberen we het niveau te verhogen. Ook is ons logistieke proces een echte kracht. De juiste timing is voor ons de sleutel.”
Wat is je ambitie?
“Ik heb altijd veel ambities gehad, maar nu ben ik voornamelijk aan het stabiliseren. In het verleden heb ik groothandels overgenomen en weten te integreren met Horesca Lieferink. Dat waren leuke uitdagingen. Als de mogelijkheid er is, wil ik dat ‘spelletje’ nog eens spelen. Verder hoopt ik dat het familiebedrijf wordt voortgezet door mijn kinderen. Mocht het niet zo lopen, dan heb ik daar ook vrede mee.”