“Niet lullen maar poetsen.” – Ronnie Degen
Ronnie komt uit een echt ondernemersgezin. Als hij een kans ziet, grijpt hij die aan. Zo is hij ook eigenaar van Helderop BV en Loarne BV, voorzitter van de Larense Ondernemersvereniging, penningmeester van St. Kiek Es Wieter, Manager van The Heinoos , The Backcorner Boogie Band, Hilltop Towers en voorheen Jovink en Normaal. Samen met zijn vrouw Jeanette is hij sinds 2015 ook eigenaar van Hotel de Achterhoek.
Wat vind je belangrijk in je carrière?
“Humor en uitdaging zijn erg belangrijk voor mij. Daar kwam ik snel achter tijdens de makelaardij opleiding. Het vak was veel te stijf en saai voor mij. Door mijn opvallende verleden in de horeca kwam ik bij Heineken terecht. Hier heb ik diverse functies bij sales en marketing vervuld. Ik heb er jaren gewerkt tot Alles Komt Goed BV op mijn pad kwam en ik mede eigenaar van de BV werd. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, want ook ik werd ondernemer.”
Wat is Alles Komt Goed BV voor een bedrijf?
“Inmiddels is Alles Komt Goed BV, waarvan de handelsnaam de Feestfabriek is, uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. De Feestfabriek staat bekend om haar festivals Zwarte Cross en Mañana Mañana. Ook hebben wij eigen merchandise en het product ‘Nozem Oil’ volledig in eigen beheer ontwikkeld. De drank wordt gepresenteerd als een race olie en verspreidt zich inmiddels als een olievlek over Nederland.”
Is ‘Alles Komt Goed’ ook jullie mentaliteit?
“Samen plezier hebben en lachend naar je werk gaan, dat is het aller belangrijkst. En bier drinken. Het team bestaat uit ‘van alles en nog wat’. Er wordt vooral gekeken naar de kwaliteiten van een persoon, niet zozeer naar de diploma’s. Als er maar wel hard gewerkt wordt, want zo geld ook: niet lullen maar poetsen. Alles komt goed, is het motto wat wordt nagestreefd. Als het vandaag niet is, dan morgen wel. Uiteindelijk komt alles goed.”
Daarnaast run je Hotel de Achterhoek. Hoe is dat ontstaan?
“Hotel de Achterhoek was een voormalig Rabobank pand midden in het centrum van Laren. Met de intentie om andere ondernemers uit de Larense Ondernemersvereniging enthousiast te maken voor het leegstaande pand, werd ik zelf enthousiast. Samen met mijn vrouw Jeanette heb ik pand omgetoverd tot een uniek hotel. De uniekheid zit in het innoverende, door mij zelf bedachte, boekingsconcept.”
Onbemand, hoe kan dat?
“Gasten kunnen online via de site een kamer boeken waarna per sms en e-mail een toegangscode wordt verstuurd. Deze code verschaft toegang tot het hotel, de kamer en WIFI. Inchecken kan door dit boekingsconcept 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Het hotel is onbemand, met uitzondering van schoonmaak personeel. In Laren zitten al verschillende horecabedrijven. Ik wilde, in tegenstelling tot de concurrentiestrijd aan gaan, elkaar juist versterken. Zo ontstond ook het idee om geen horeca in het hotel te verzorgen. Er staan wel verschillende automaten, maar voor een uitgebreid ontbijt of diner kan een gast terecht bij een van de drie horecabedrijven in Laren. Het personeel van deze horecabedrijven kan ook direct inloggen in het boekingssysteem van Hotel de Achterhoek. Zo nemen zij ook een stukje van de boekingen voor hun rekening. We werken op deze manier echt samen.”
Hoe versterk je de ondernemers uit Laren, in plaats van de concurrentiestrijd aan te gaan?
“Het idee ontstond om geen horeca in het hotel te verzorgen. Er staan wel verschillende automaten, maar voor een uitgebreid ontbijt of diner kan een gast terecht bij een van de drie horecabedrijven in Laren. Het personeel van deze horecabedrijven kan ook direct inloggen in het boekingssysteem van Hotel de Achterhoek. Zo nemen zij ook een stukje van de boekingen voor hun rekening. We werken op deze manier echt samen.”
Hoe is je relatie met TweeDee?
“Ik vertrouw de mensen bij TweeDee. Dat is voor mij een belangrijke voorwaarde bij een samenwerking. Ze hebben veel kennis over hun vak en geven het juiste advies. Nog altijd weten ze me te triggeren om bepaalde dingen anders of beter te doen. Ik krijg goede ondersteuning en altijd een antwoord op mijn vraag.”
Heb je nog ambities?
“Ik wil mijn bedrijven in hun huidige vorm laten groeien. Zo heeft ik de ambitie om een tweede vestiging met hetzelfde concept als Hotel de Achterhoek te beginnen. Ook wil ik nieuwe dingen ontplooien. Wat dat moet zijn, weet ik niet. Ik zie wel wat op mijn pad komt en sta overal voor open.”