Succesvol samenwerken in het familiebedrijf? Hoe doet Marlies Melenhorst van Melenhorst Klokken en Antiek dat? # deel 2
Sander en Marlies Melenhorst zijn de tweede generatie die Melenhorst Klokken en Antiek in Twello voorzetten. Vader Wil startte het bedrijf in 1979 en in 2015 nam zijn zoon Sander het over. Werken in een familiebedrijf heeft zijn voor- en nadelen. Het is volgens Marlies Melenhorst is succesvol samenwerken in een familiebedrijf een kwestie van goed communiceren en het afbakenen van taken.
Hoe is Sander in de zaak gekomen?
‘Het is organisch ontstaan. Sander ging naar school en hielp af en toe in het bedrijf van zijn vader. Op een gegeven moment kreeg zijn vader gezondheidsproblemen. Sander was toen net klaar met zijn opleiding en sprong in. Van daaruit is de vennootschap ontstaan. Dat hebben ze vele jaren gedaan.
Het was eigenlijk heel mooi hoe dat samenging. Je hebt de oude en de nieuwe wereld die zich verenigden. Zijn vader was een echte antiquair van de oude stempel. Het draaide om een mooie winkel, goed en scherp inkopen en veel op voorraad hebben. Sander heeft het digitale gedeelte opgepakt. Hij was vanaf begin jaar negentig al druk met de website. Dat was veel werk terwijl het onzeker was wat het zou opleveren. Nu merk je dat als we de website niet hadden gehad de winkel niet meer zou bestaan. Beide hebben hun eigen aandeel in de zaak geleverd.’

Samenwerken in het bedrijf
‘In 2015 ging Wil, zijn vader, met pensioen. Ik werkte op dat moment nog gewoon bij een werkgever. In eerste instantie zou Sander het alleen doen, maar er waren volgens hem heel veel dingen die toch opgepakt moesten worden en hij stelde voor om het met zijn tweeën te gaan doen.
Dat was spannend, 2015 was toch nog een beetje het staartje van de crisis. We waren ons bewust van het risico en hebben thuis financieel wel even een pas op de plaats gemaakt. Uiteindelijk heeft het goed uitgepakt.’
Is er een duidelijke taakverdeling?
“Ja we hebben een taakverdeling. De inkoop ligt bij Sander. De verkoop en administratie doen we samen. Alle dingen eromheen probeer ik zoveel mogelijk af te vangen zodat Sander zich echt op het antiquairschap kan richten. Ik vind al die dingen er omheen zoals advertenties, klantenmail beantwoorden, risico-inventarisatie maken, cursussen regelen en stagiaires juist leuk. Sinds een paar maanden hebben we ook een stagiaire, Sylke, die studeert aan de opleiding Uurwerktechnicus in Schoonhoven.’
Wat zijn de voor- en nadelen van een familiebedrijf?
‘Het is niet altijd pais en vree. Je hebt allemaal je eigen ideeën, dat is ondernemers ook eigen, maar soms lopen die ideeën uiteen en moet je keuzes maken. Dat kan zeker tussen generaties nog wel eens botsen. Soms moet je even praten en het terrein afbakenen. Mijn schoonvader vraagt zich wel eens af wat wij allemaal op kantoor doen. In zijn tijd stond hij in de winkel of in de werkplaats en deed hij één avond in de week de administratie. Wij zitten een groot deel van onze tijd achter de pc om met klanten te e-mailen, advertenties op te stellen en onze vindbaarheid op internet te vergroten. Communicatie is dan wel belangrijk om duidelijk te maken wat je aan het doen bent. Bij ons werkt het goed, we hebben ieder ons eigen gebied en daarin vertrouw je elkaar.
Wil doet nog allerlei hand en spandiensten en hij is ook heel handig, dat komt goed van pas. Soms geeft hij een second opinion en past hij op de winkel. Het heeft een paar jaar geduurd voordat iedereen zijn plek daarin vond.’
Wat vinden je kinderen van de winkel?
De kinderen vinden de winkel heel leuk. Onze oudste is acht en die is ook echt trots. Ze denkt echt mee en geeft soms tips. Bijvoorbeeld over hoe een filmpje van ons op YouTube beter zou kunnen. Af en toe mogen ze even komen helpen bij het uitzoeken van schroeven.
Het maakt ons niets uit of ze later in het bedrijf komen. Als ze het willen, is het leuk om een goed draaiend bedrijf over te dragen maar ze mogen ook wat anders doen.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
‘Onze relatie met TweeDee is goed. Ik weet bij wie ik moet zijn als ik iets heb. En, weet ik het niet dan mail ik Wim Nijhof die het regelt. Het is een klein bedrijf. We zaten hiervoor bij een grote accountant en daar hadden we het gevoel een nummer te zijn. Dat is nu niet zo. Ze denken mee. Aan het begin van de lock down kregen we een mailtje van Wim over het noodpakket. We hadden het niet nodig, maar het is fijn om achter de hand te hebben.’