Transportbedrijf Te Loo Eefde: vitale 100-jarige!
Ruim 100 jaar geleden legde Gerrit Jan te Loo in Eefde de basis voor het transportbedrijf Te Loo Eefde. Een familiebedrijf waar nu de vierde generatie in de persoon van Henri te Loo het stuur zit. Een groot jubileumfeest zat er in januari door corona helaas niet in. Wel werd een nieuwe truck, een korte Ginaf, aan het wagenpark toegevoegd. De geschiedenis van Te Loo gaat terug tot 1921. Wat opvalt is dat het bedrijf zich steeds tijdig aanpast aan veranderende marktomstandigheden.
Van turf naar zand en asfalt
Overgrootvader Gerrit Jan begon in 1921 met de handel van turf en kolen. Met de komst van aardgas werden de kolen vervangen door het vervoer van melkbussen voor de plaatselijke melkfabriek. Toen de melk in tanks werd opgehaald werd overgegaan op het vervoer van zand en nu is het bedrijf actief in de grond- weg- en waterbouw.
Specialisme
Het specialisme van Te Loo is het vervoer van asfalt, diverse soorten zand en grind, grond en verontreinigde grond. Een dieplader transporteert de machines voor bedrijven in de bouw en wegenbouw. In de winter is Te Loo ook actief in gladheidsbestrijding.
Voordeel familiebedrijf
Te Loo is een echt familiebedrijf en dat heeft zoals in veel gevallen zijn voor- en zijn nadelen. In dit geval voordelen. ‘De vorige generatie is niet meer actief, maar houdt zich er op de achtergrond nog wel met het bedrijf bezig. Zij denken op een moderne manier mee. De overdracht is ook soepel gegaan, we zijn er gewoon ingestroomd’, stelt Henri Te Loo, de vierde generatie. Het werken in een familiebedrijf met zo’n lange geschiedenis geeft volgens hem wel een extra verantwoordelijkheid.
Ondernemen
Opgegroeid in het familiebedrijf stond het voor Henri al snel vast dat hij ook in het bedrijf terecht zou komen. ‘Ik wist niet beter.’ Gevraagd naar zijn ervaringen met het ondernemerschap stelt hij: ‘Je bent er 24 uur per dag mee bezig, maar als je het moderne wagenpark ziet, weet je waar je het allemaal voor doet.’
De kracht van Te Loo is volgens hem het hechte team van chauffeurs, stuk voor stuk vakmensen. ‘We hebben zes chauffeurs, ik werk zelf mee en Audrey zit op kantoor. We rijden met acht vrachtwagens.’ Door zelf actief betrokken te zijn bij de dagelijkse werkzaamheden houdt hij goed grip op de zaak. Zijn ambitie is dan ook niet per se groeien maar liever stabiel goed zijn.
Tips voor andere ondernemers?
‘Nee, iedere ondernemer moet zijn eigen plan trekken en zijn gevoel volgen.’
Hoe is je relatie met TweeDee?
Onze relatie is goed. Audrey heeft korte lijnen met Wim Derksen, Wim Kemmink en Agnes Holterman. Als ik vragen heb, kan ik Wim Derksen altijd bellen. Dat is erg prettig.