WK Scooter Centre: ondernemen in tijd van snelle veranderingen
Ondernemen is topsport in deze tijd van snelle veranderingen. Dat ondervinden Angelique en Peter Wichink Kruit van WK Scooter Centre ook. Nieuwe milieuregels, verstoorde toeleveringsketens en lockdowns vergen aanpassingsvermogen en het constant afwegen van kansen en risico’s. Lees hoe zij dit doen.
Wat betekenen de coronamaatregelen voor jullie winkel?
Angelique: ‘De eerste lockdown in maart 2020 leidde even tot een daling van verkopen. Daarna, begin april, trok de markt weer aan en hebben we toch een mooie zomer gehad. Toen kwam de tweede lockdown en daar hebben we wel last van gehad. In december, januari en februari hebben we echt minder gedraaid. Dat lag voor een deel ook aan het slechte weer. We zijn weergevoelig, zodra het rustig en zonnig weer is komen de klanten weer.’
We lezen in de media dat fietsenwinkels de fietsen niet krijgen aangesleept, is dat met scooters ook zo?
Peter: ‘Ons grote probleem is dat we niet wisten hoe lang de tweede lockdown ging duren. Rond de jaarwisseling maak je nieuwe jaarafspraken met je importeurs en moet je gaan voororderen. Normaal maakt het niet zoveel uit of je een paar scooters te veel of te weinig bestelt, maar we moesten nu aan de portemonnee denken en voorzichtig zijn. Als de scooters binnenkomen moet je de importeur betalen. We wisten toen niet hoe lang de lockdown zou duren.
Nu blijkt het mee te vallen. Na alle sneeuw hebben we bovendien goed weer en we komen nu bepaalde modellen tekort. Dan denk ik wel eens dat ik eigenlijk meer had moeten bestellen. Ik ben niet de enige. Je ziet nu dat collega’s een beroep op elkaar doen om scooters toch te kunnen leveren. Bij sommige modellen loopt de levertijd op naar drie maanden.’

Niet alleen corona ook nieuwe milieunormen maken het inkopen lastig.
‘Alle nieuwe scooters die in 2021 gefabriceerd worden, moeten voldoen aan de strengere Euro5 milieunorm. Fabrikanten faseerden halverwege vorig jaar de Euro4 scooters uit terwijl de uitlevering van nieuwe Euro5 modellen op zich liet wachten vanwege de coronamaatregelen. Veel van deze scooters worden in Azië geproduceerd en er hoeft maar één schakel te ontbreken en ze kunnen niet produceren. Toen lag er ook nog een boot dwars in het Suezkanaal en dat leverde ook vertraging op. Gelukkig konden we het gat in de toelevering opvangen met occasions maar we zijn wel op het punt beland dat het erg lastig wordt. Populaire modellen worden maar mondjesmaat uitgeleverd.’
Elektrische scooters
Terwijl de elektrische scooter oprukt in het straatbeeld is Wichink Kruit terughoudend in het aangaan van dealerschappen op dit gebied. ‘Deze scooters komen allemaal uit China en er zitten behoorlijke kwaliteitsverschillen tussen. Dat geldt ook voor de importeurs die erachter zitten. Ik wil geen dealerschap aangaan met iemand die na twee of drie jaar zijn tent opdoekt omdat zijn scooters zijn verkocht of er problemen ontstaan met zijn fabrikant. Dan moeten wij het maar uitzoeken met onze klant. Die kun je dan niet helpen omdat er geen onderdelen meer zijn. Daar zijn we erg voorzichtig mee. Ik wil goede nazorg kunnen geven.’
Er zijn volgens Wichink Kruit ook multinationals die op een ander gebied al zakendoen met China en nu ook Chinese scooters gaan importeren onder hun eigen naam. ‘We hebben met zo’n partij gesproken maar ze kwamen met wurgcontracten en hele lage dealermarges waar je niets aan verdient. We moesten ook direct al 13 scooters voororderen. Dat hebben we niet gedaan. We zijn een multibrand winkel en gelukkig is er nog geen importeur die met dat soort wurgcontracten werkt.’
Hoe groot is de elektrische markt?
‘Als wij 20 tot 25 elektrische scooters op jaarbasis verkopen dan houdt het op. Dat gaat wel groeien. We gaan wel werken met de elektrische scooters van een importeur waar we al twee merken van hebben. We weten dat de aftersales bij hen goed voor elkaar is. Daar zien we potentie in.
Ik hou altijd een belangrijke les van mijn vader in gedachten. Hij zei: je ziet pas wat je aan een scooter verdient als de garantieperiode achter de rug is. Garantie bestaat uit materiaal en uren. Bij Chinese importeurs krijg je nooit het uurloon vergoed. Als je alles goed uitrekent dan verdien je helemaal niets. Als iemand dan twee keer in een jaar terugkomt met zijn scooter voor garantiewerkzaamheden moet er geld bij.’
Scootmobielen
Naast bromfietsen en scooters staan er sinds enige tijd ook nieuwe en gebruikte scootmobielen in de showroom. Dit past volgens Angelique heel goed bij het bestaande assortiment.
‘Ik vind de scootmobiel een heel mooi product met de toenemende vergrijzing. We hebben gepraat met dealerbedrijven en collega’s die ook scootmobielen hebben om erachter te komen wat goede scootmobielen zijn. We zijn uitgekomen op Kymco. Het mooie is dat we al dealer zijn van scooters en e-bikes van Kymco.

Eigen werkplaats is een plus
‘Een groot deel van deze markt gaat via zorgbureau ’s. Ik heb contact gehad met de gemeente die zakendoet met Welzorg. Het nadeel van Welzorg is dat zij geen fysieke plek voor onderhoud heeft maar bij mensen langsgaat. Dat duurt soms enkele dagen. En als ze het probleem dan niet direct kunnen oplossen, moet de scootmobiel mee en is de klant zijn voertuig een periode kwijt. De vervangende scootmobiel is niet altijd eenzelfde als de klant gewend is en dat is niet fijn. Wij hebben zelf een werkplaats en kunnen direct service en nazorg verlenen. Bij een lekke band kun je langskomen en word je direct geholpen. Er zijn mensen die dit heel fijn vinden.’
Kwestie van even wennen
Angelique vindt de nieuwe markt van scootmobielen superleuk maar voor de mannen was het even wennen. ‘Ik vraag ze dan: wat geeft je een goed gevoel als je in de winkel loopt? Het antwoord is dan: een prettig klantgesprek met liefst een goede verkoop. Dan maakt het toch niet zoveel uit wat je verkoopt?
Mensen zijn echt blij dat ze worden geholpen en dat vind ik leuk. Onlangs hebben we een scootmobiel verkocht die helemaal is aangepast op de wens van de koper met een achteruitrij-alarm en nog wat accessoires. De klant was superblij. Het is een dankbare markt.’
Wil je meer weten over WK Scooter Centre lees dan ook:
Peter Wichink Kruit van WK Scooter Centre: ‘Altijd de ambitie gehad een eigen bedrijf te hebben.’
Hoe is jullie relatie met TweeDee?
‘Onze relatie met TweeDee is goed. Wij hebben altijd contact met Wim Derksen. Hij heeft ons ook begeleid toen Peters vader uit de zaak ging. Hij heeft gesprekken met hen gevoerd en bemiddeld. Daar zijn we erg tevreden over. We spreken elkaar een keer per jaar, hij denkt met ons mee en geeft af en toe tips. Verder doet TweeDee onze salarisadministratie.’